fredag 1 maj 2020

Pappa Sven


Pappa i mitten, Hagar längst ner t h.

Den här teckningen fick jag av Hagar Normark (svensk riksdagsledamot under Palmes period) vid något av hennes besök här hos oss. Tyvärr har jag glömt vad den handlade om, Hagar hade ju så mycket att berätta! Men det måste väl vara från något landstingssammanhang efter deltagarna på teckningen att döma. Bilden är förmodligen från 60-talet någongång.

Kaffekokning vid Skellefteälven

Annars har jag inte så många foton från pappa Svens aktiva tid bevarade. Han var ju fotograferad i Norran ibland fast han ofta hade en helt annan åsikt än den som presenterades på deras ledarsida. ”I kruus int Norran” minns jag att han sa vid något tillfälle.

I samband med nån realexamen (samma hatt!)

Ett foto minns jag. I samband med invigningen av Snickarvägen i Malå var han fotograferad i Norran, skakandes hand med någon annan som hade med saken att göra. Trodde bergis att jag hade kvar den artikeln, men icke…

4 kommentarer:

  1. Alldeles säkert från hans tid i Landstinget. I mina gömmor finns pappa Svens hatt, dock inte den på bilden. Jag är en stor beundrare av Sven som trots sin ringa skolgång klarade av att vara kommunens starke man under ett ganska många år.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Vad jag särskilt beundrade hos honom var att han kunde förstå ekonomiska sammanhang så bra. En kommunbudget är ju ingen barnlek men han hade koll på all terminologi. Jag jobbade på kansliet sista gymnasiesommaren så jag fick ju se alla gubbarna "in action".

    SvaraRadera
  3. När jag börjat jobba i Västerås så kom han ner och hälsade på. Han ansåg det viktigt att jag skulle ha en kostym. Vi gick ner på stan och han köpte en mörk kostym åt mej. Kostymen användes nog på en firmafest, men kostym ska man ha.

    SvaraRadera
  4. Lennart: Kostym var viktigt, kanske en symbol av nåt slag. När jag tog studenten köpte han en åt mig också, en svart. Hade den faktiskt ibland, det finns bildbevis.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...