torsdag 16 april 2020

Pressen



”I tidningen ska man komma först när man är död”, sa någon gumma i en rolig historia om jag inte minns fel. Och det stämmer nog bra för oss som inte är så pigga på att synas i rampljuset. Men om man har ett offentligt jobb så…

Den andra bilden är från ett senare datum när DHR behövde någon som pratade med kommunen om otillgänglighet, i just det här exemplet möjligheterna för rörelsevarierade (heter det inte så n f t?) att vara åhörare på fullmäktiges sammanträden. Jag vet inte om det berodde på mig, men strax efteråt tog man beslut om nya lokaler…


Min fru har också synts i pressen. Men till skillnad från mig har hon alltid framstått som om hon vetat vad hon pratar om. Bilden är från Norran och gällde skolfrågor. I övrigt har hon synts i både allvarliga (ungdomars problem) och minde seriösa sammanhang (hur ska äktenskapet hålla om det regnar på semestern), och som när hon t ex fick en tårta av sanningsvittnet Folkbladet.


Kvällspressen kan man inte lita på riktigt. Rubrikerna måste vara braskande om tidningen ska sälja, och sakinnehållet är ofta vinklat intill oigenkännlighet. Jag var mycket insatt i en händelse i Norrbotten en gång och när man läste om den i kvällspressen var den så vinklad för att sälja att det nästan inte gick att fatta vad det rörde sig om. Inga faktafel men vinklat så nånting… 

4 kommentarer:

  1. Bilden längst upp är väl reklam för en film, 491. Känner dock ej igen skådespelarna. Skämt åsido, förmannen var en mycket trevlig man.
    Kontrollanten ser ut att vara av det barskare slaget i skinnpaj.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att den första bilden är av två tuffa gossar på väg till biografen för att se vålds- och sexfilmen 491. Bild nummer två är från ett senare datum. Du hade väckt en folkpartist genom en insändare.
    Nahide vet alltid vad hon pratar om. Till och med Folkbladet har fattat det och grattar med en tårta.

    SvaraRadera
  4. Lennart: Busslinjen hade visserligen samma namn som filmen, men det var nog enda beröringspunkten. F ö tror jag att det finns ännu värre filmer n f t.

    Gunnel: Ingen av oss var särskilt tuff. Mjuka linjen och de fria viddernas män är nog mer rätt epitet. I bild nr 2 har du rätt. Politikern jag pratade med i sammanhanget var oppositionsråd från Fp. Efter vårt möte fann han Jesus, gick ner i vikt och slutade i politiken. Han blev katolsk munk, jag tycks ha den typen av inverkan på människor.

    Nahide ler belåtet (inte över politikern, fastmer över ditt beröm).

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...