måndag 13 april 2020

Läsarsånger




Under karantänen har jag ägnat mig åt att titta på ”Hem till byn” av Bengt Bratt. Har väl kommit halvvägs bland de femtielva avsnitten. Serien står sig bra och speglar det svenska samhällets ut- eller avveckling (stryk det som ej önskas).

I avsnittet där karaktären Jenny Löfgren begravs sjunger en ren, klar och vacker sopran ”var jag går i skogar, berg och dalar”, en läsarsång som framförs i kyrkan(!). Det var noga förr var sångerna och psalmerna sjöngs.

Läsarsångarna är ofta vackra. Melodierna är enkla och relativt lättsjungna och även om man inte håller med om budskapet är det svårt att inte ryckas med i den vackra enkelheten i melodierna. Exempel:

”Var jag går i skogar, berg och dalar”
”Klippa du som brast för mig”
"Pärleporten"
"Ovan där
"Gyllne morgon"

Kommer du på någon fler?

3 kommentarer:

  1. Jag blev aldrig "frälst" under min period i Baktsjaur, men lärde mig älska läsarsånger som är så vackra att ögonen tåras. Här är några exempel:

    O store Gud
    Varför skola mänskor strida
    Jag har hört om en stad ovan molnen
    osv.

    SvaraRadera
  2. Många fina minnen poppade upp när jag läste detta. Min mamma och jag tyckte mycket om Artur Eriksson, han sjöng så lätt och ledigt. Flera gånger var vi och lyssnade på honom när han besökte Missionskyrkan här (där mamma var medlem). Hans skivor spelades flitigt hemma.
    Några av de bästa sångerna har redan nämnts här men jag lägger till:

    Vitare än snö
    De komma från öst och väst
    Tiden så hastigt försvinner
    Jag är en främling
    Närmare Gud till Dig
    När den evigt klara morgon gryr

    SvaraRadera
  3. Gunnel: Minnena från den tiden står ju inte precis i kö, men jag minns en rödbrusig, extatisk man som högg brorsan(?) och mig bakifrån och skrek "Är ni frälsta pojkar?" Synnerligen obehagligt. Dessutom minns jag att någon hade en vevgrammofon.

    Annica: Det är ju närmast förunderligt att man minns så stora delar av texten till de här "låtarna" så bra som man gör. Både läsarsångerna och psalmerna vi tvingades lära oss i skolan. Jag brukar impa på frun och grannarna med någon psalmvers vid fikat på altanen och läsa någon vers som man kan associera till. Hjärnan är som en svamp när man är liten - och mycket sitter kvar.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...