måndag 2 mars 2020

Motorcykel


NV 52



Häromdagen hittade jag ett bildbevis på att jag har varit motorcykelägare en gång i tiden. Mc:n är en Nymanverkstädernas (NV) modell 1952. Den här användes mycket inom Försvaret som ordonnansfordon. Lång och tungkörd.

Jag hittade Mc:n i ett garage i Älvsbyn där den stått sedan femtiotalet. 1750 mil på mätaren och med alla originalhandlingar intakt. Jag tog cykeln till Lainejaur där min bror och jag så småningom med gemensamma krafter fick igång den. Men det blev inte många km, den var ju inte registrerad och försäkrad.

Egentligen skulle jag ha haft den kvar, den hade nog varit attraktiv för samlare så välskött som den var, men i ett anfall av plötslig dumskallighet bytte jag bort den mot en kanot.


Ja, så kan det gå om inte haspen är på!

3 kommentarer:

  1. Jag har hört talas om att du ägt en motorcykel men att du bytt den till en kanot var för mig totalt okänt. Konstigt byte förresten, var det av miljöskäl?

    SvaraRadera
  2. För min egen del, och eftersom jag inte gillar att färdas på vatten, så hade jag behållit cykeln. Den hade säkert varit värd en slant idag.

    SvaraRadera
  3. Gunnel och Annica: Någonstans långt inne kände jag att jag inte var någon bra motorcyklist. Eftersom jag ville ha ett någorlunda långt och skadefritt liv var nog inte mc-livet tänkt för mig. Att jag sen höll på att dränka mig med kanoten är ju en annan sak...

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...