tisdag 17 mars 2020

Hus på hjul


Husvagnar

Med detta inlägg hoppas jag att jag har betat av alla mina fordon så att det kan bli lite lugn framöver.

Jag har varit ägare till tre husvagnar, varav den första var ett sånt måndagsexemplar att jag fick återlämna den till försäljaren i Kalix utan att de protesterade alls. Trots att den var alldeles ny fungerade inte värmen och alla köksluckor ramlade av bara man startade bilen. En gåta.

Så här fin var den inte!

Min andra var en begagnad Eccles Amethyst, engelsktillverkad med enkelfönster och punktvärme. Otroligt lätt och med inredning i lila. Snygg, och jag skulle nog ha behållit den om jag inte råkat på en husvagnshandlare i akut penganöd som gav mig ett inbytesbud på en standardpolar som inte gick att motstå.

Man ska ha husvagn… Eller hur?

6 kommentarer:

  1. Vi lånade Ecclesvagnen och körde till Norge. Fantastisk upplevelse. Allt
    fungerade! Den tredje husvagnen var väl en Fjällvagn av det robustare slaget. Mina kusinbarn brukade hälsa på dej på lördag em. då de kaxade upp sig inför dansen.

    SvaraRadera
  2. Lennart: De här kusinbarnen var en stor tillgång. Stora, orädda, kroppsligt starka och glada optimister. Man var alltid trygg i deras närhet. Om de råkade ut för någon otrevlig person nöp de bara fast vederbörande och skojade tills han lugnat ner sig. Effektiva.

    Du har rätt, det var inte en Polar, det var en Fjällvagn.

    SvaraRadera
  3. För kännedom har kusinbarnen själva husvagnar uppe vid Tjeggelvas under vintern.

    SvaraRadera
  4. Lennart: Hälsa om du råkar träffa dem.

    SvaraRadera
  5. Minns att du hade en husvagn som stod i Lainejaur. Minns aldrig att du var ute och åkte med husvagnen.

    SvaraRadera
  6. Gunnel: Använde den som "semesterstuga" i Lainejaur. Annars bodde jag i den tidvis sommartid, mest i Gällivare där den var parkerad bredvid bussgaraget, där jag hade tillgång till gratis el och andra faciliteter. Att dra omkring en husvagn på vägarna lockade mig inte särskilt mycket.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...