torsdag 26 mars 2020

Fantomen


Fantomen


Jag har en merit, som kanske inte så många känner till, i mitt CV. Stormästare i Fantomenklubben! Efter att ha prenumererat på Fantomentidningen i många år har jag naturligtvis lärt mig mycket om de olika gestalterna och miljöerna.

Först kom ett diplom + både den onda och den goda ringen, av vilka jag numera äger ett antal.

Och senare, när jag gått igenom graderna Novis – Aspirant – Kandidat – Riddare och Mästare – kom Stormästartiteln!


Efter ungdomsåren – i 60-årsåldern - upphörde plötsligt mitt Fantomenintresse och delar av samlingen avyttrades. 70-orna, t ex, inbringade 4 000:- mest för att det fanns med ett par mintexemplar av två tidningar som trycktes på så dåligt papper att de nästan föll sönder av att man tittade på dem.

PS Äger alla Asterixarna också. Och Tin-Tin inte att förglömma. Och Lucky Luke. Och en massa andra.

PPS Shakespeare är också en favorit. Men Strindberg är ju gubbtråkig med undantag för ”Röda rummet” och ”Hemsöborna”. Reminiscenserna av hans författarskap överlevde inte #MeToo.

PPPS Det där sista PPS är bara för att visa att jag läser även annat än serier och att jag vet att det heter ”post post scriptum”.

PPPPS Det där sista PPPS är bara för att visa att jag vet att det heter ”post post post scriptum”.

Hur länge ska jag fortsätta?

6 kommentarer:

  1. Kan ingenting om Fantomen, Lucky Luke eller Asterix. Jo, föresten i Asterix fanns en kapten Haddock och en hund. Denna min kunskap kommer sig av att mina söner läste serietidningar. I övrigt lyckas jag inte hitta något om fjollboll fast jag sökt hela eftermiddagen.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Kapten Haddock finns i Tin-Tin säger jag besserwittrigt. Hunden i Asterix heter väl Idefix?

    Fjollbollen har vi väl klarat av på email hoppas jag?

    SvaraRadera
  3. Jag kanske ska förklara: "Fjollboll" kommer ur en diskussion där min syster påstod att Luleå skulle ha vunnit hockeybucklan, varefter jag lugnt, logiskt och sakligt förklarade varför det skulle ha blivit Skellefteå.

    SvaraRadera
  4. Förlåt kapten Haddock för mitt misstag, egentligen vet jag ju att du fanns i Tin-Tin.

    Luleå hockey är moraliska mästare, något som alla hockeyförståsigpåare erkänner utan omsvep. I alla fall alla som bor utanför Västerbottens län.

    SvaraRadera
  5. Har noterat att en av Asterix-tecknarna dog häromdagen. Han var dock en gammal man, några år över 90. Om jag minns rätt.
    Givetvis är Luleå Hockey mästarlaget!

    SvaraRadera
  6. Annica: Jo, Alberto Uderzo fick inte vara med längre.

    En av de svåraste sakerna i livet är att prata hockey med Luleåbor. De är ju så ologiskt enögda! :-) (ska jag kanske lägga till),..

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...