torsdag 13 februari 2020

Stadsbesök


Stadsbesök

Någon gång i mitten på 50-talet besökte jag en stad, i det här fallet Skellefteå, för första gången. Intrycken var överväldigande för en bondpojke från landet. Särskilt Nordanåparken med påfåglar och allehanda fågelarter var sådant man endast hade kunnat drömma om…


Jag hade en kompis med mig, en kille som kom från ett något lite mindre gudfruktigt hem än mitt. Vi hade fått några småslantar med oss, och min kompis investerade några av dem i Frälsningsarméns lottstånd på torget – och vann första pris, världens största chokladask.

”Men fy fan i helvete vilken jävla tur!” utbrast han överlyckligt.

Damerna i lottståndet såg minst sagt chockerade ut.

Sedan letade vi rätt på ett hus som hade hiss och åkte upp och ner tills vi blev utkastade. Vi hade åkt hiss!

Numera finns inga påfåglar i parken – ja nästan inga fåglar alls. Allt som kostar pengar med fåglarna har försvunnit och kommunen har allehanda krystade förklaringar till varför allt har changerat. Alla argument utom ”det kostar pengar” har använts. ”Fåglarna har det bättre på andra ställen” är t ex ett av bottennappen. Tråkigt är bara förnamnet.

7 kommentarer:

  1. Det var spännande att besöka staden. Jag var 12 och hela skolklassen åkte till Umeå. En världsmetropol i mina ögon. Minns bara att vi besökte Västerbottens Folkblad där vi blev fotograferade men fotot kom aldrig i tidningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem fick det stora nöjet att skjutsa er? Ni borde ju kontakta Folkbladet och fråga dem varför? Hota med tidningsdöden.

      Radera
  2. Jag har åkt på skolresa till Luleå. Rälsbuss från Abborrträsk. Fick den billigaste maten på en restaurang. Det var blomkålssoppa och ingen ville ha varför jag blev proppmätt. Gillar fortfarande blomkålssoppa.
    Varför har ingen kommenterat överkörningen i Skeå i veckan ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din matsmak undviker jag, för familjefridens skull, att kommentera.
      Jag har kommenterat. På FB. "Rättvis vinst. Funderar på en segeröl." Läs och gilla.

      Radera
  3. Jag såg den kommentaren, men förstår ej varför du skulle fundera på en segeröl. Det var ju klart efter 1 period, då gick det bra med en pripps blå !

    SvaraRadera
  4. Lennart: Jag tar aldrig ut några segrar i förskott, har provat och då gick det åt h-e. Pripps Blå, är inte det lite 80-tal?

    SvaraRadera
  5. Har inte råd med dyrare men man får väl kolla bästföredatum.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...