söndag 16 februari 2020

Inspärrad?


Fängelse

I början av 70-talet hastade jag en gång mot Molde, Norge, i den fromma förhoppningen att jag skulle hinna fram till Vinmonopolet innan de stängde. Plötsligt blev jag invinkad till vägkanten av en bister Polis:

”Det synes meg att dere har kjört 60 i 50-zonen da” påstod han. Jag erkände och fick fylla i lite papper och fick ett inbetalningskort.  200: - norska till Romsdal Politikammer. Vinmonopolet hann stänga. Folknykterheten jublade.




Men betala – det gjorde jag inte. Lite självaktning måste man ha. Så därför fick jag efter ett tag ett brev där de, helt riktigt, påpekade att jag borde betala: ”Vedtog dere ett forenkelt forleg” o s v och annars ”1 dags fengsel”! Jag har varit i Norge många gånger sedan dess, men ”fengsel” klarade jag mig undan. ”Fängelsekund i Norge” hade varit snyggt att ha på sitt CV.

Eller hur?

4 kommentarer:

  1. Ditt blogginlägg väcker frågor. Varför köpa sprit i Norge? Har du inte dåligt samvete som lurat ditt broderfolk på pengar?

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Sprit? Jag var ute efter ett passande vin till den maträtt, vilken det nu var, som skulle inmundigas i den förhyrda stugan.

    Norge har nog med pengar. Om jag hade en efterbliven kusin, som vunnit på Lotto, skulle jag inte heller ge hen några pengar.

    SvaraRadera
  3. På den tiden var det nog sport 60 du skulle köpa på vinmonopolet. Det var oerhört populärt bland svenska besökare. Dessutom fullständigt odrickbart !

    SvaraRadera
  4. Sport 60 var väl egentligen en alkoholstarkare variant av Renat Brännvin, inbillar jag mig. Har säkert köpt nån flaska även om jag inte minns det. Alla grabbar med självaktning som varit i Norge förväntades ha några flaskor. Dessutom var det rätt billigt, tror jag.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...