tisdag 21 januari 2020

Penningtvätt

Penningtvätt

Jag har ett s k MedMerakonto där jag sätter in pengar i förväg så att allt handlande på Coop går snabbt och smidigt. Kombinerat med självscanning är det faktiskt rätt så praktiskt.

På kontot har det nog aldrig funnits mer än 4 000:- kr. Men i dag fick jag en blankett som jag skulle fylla i och intyga ett jag inte använder kontot för penningtvätt, annars skulle jag få se på andra bullar. Lutherskt lydig som jag är fyllde jag i blanketten, trots att det kändes som det löjligaste jag gjort på länge. 
 
Jag har ju, trots liten pension, lite mer besparingar på andra banker, men de har aldrig brytt sig om huruvida jag skickar pengar till IS.

Har du också fått sådana här förfrågningar?

5 kommentarer:

  1. Detta är väl att sila kameler. Frun fick samma förfrågan och jag tyckte att det var närmast genant att besvara. Pensionärerna i västerbottens inland och ev kust behöver nog bara diskhon för att tvätta pengar.
    Länge leve coop !

    SvaraRadera
  2. Jag har ICA-kort också, med samma funktion. De har inte besvärat mig med sånt här tjoller, åtminstone inte hittills.
    Länge leve Kooperationen och Västerbottens inland! Konsum i Malå rear Bullens korv idag, kolla FB!

    SvaraRadera
  3. Jag har ätit plommonspäckad fläskkare idag, har fortfarande dåligt samvete för syrrans bröllop då jag och brodern inte åt sån elegant mat !
    Bullens korv behöver jag inte just nu!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte fått någon förfrågan från Coop. Kanske för att jag är släktens fattiga kusin som inte har några pengar innestående. Tycker inte synd om er, det ska vara jobbigt att vara kapitalist.

    SvaraRadera
  5. I motsats till dig, Lennart, har jag inget dåligt samvete och anser fortfarande att plomon och grishals ska serveras var för sig.

    Coop har återinfört ränta på kontot! 0,25% vilket gav 8,65, något som de nogsamt genast hade meddelat Skatteverket. Men - Ka-tjing i alla fall!

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...