fredag 17 januari 2020

Litteratur

Litteratur

Jag har alltid gillat att läsa – och samla böcker naturligtvis. Fullständiga samlingar ska det vara, inga halvmesyrer. Därför har jag nu varenda rad som t ex P G Wodehouse, Torgny Lindgren, Jan Fridegård, Stieg Trenter, Helmer Linderholm, Bo Baldersson, Jerome K Jerome m fl har gett ut på svenska.

I gymnasiet hade vi en historielärare som ägnade lektionerna åt att läsa Wodehouse-noveller för oss elever. Men – samtidigt fodrade han att vi skulle kunna den historia som han var satt att lära oss enligt läroplanen. Det var upp till oss själva, ibland dök det upp muntliga förhör och då var det bäst att vara påläst. En ovanlig pedagogisk metod, men den lyckades.

Dyr - innan den kom ut i nyutgåva 

Nu för tiden läser jag inte pocket. Bokstäverna har blivit obekvämt små. Och handling ska det vara, deckare där poliser pratar med varandra sida upp och sida ner har jag svårt för. En av de bästa deckarna jag läst på senare tid är ”Silvervägen” av Stina Jackson. Personpresentationerna, t ex, är föredömliga, man behöver aldrig fundera över ”vem som är vem”, även om man lägger ifrån sig boken en stund.

Vad har du själv för favoriter? 

5 kommentarer:

  1. Jag hade en nästan fullständig samling av Agatha Christies deckare. Gillade henne skarpt i min ljuva ungdom. Gillar henne än om inte lika skarpt. Bo Baldersson har jag läst allt av, men vem personen som kallar sig Bo Baldersson.

    Alla bokstäver har krympt i min värld så nu är det ljudböcker som gäller. Biografier och deckare i skön blandning och i skön miljö. Hoppar över allt som har med terror och knark och Jan Guillou att göra. Gillade också "Silvervägen." Min absoluta favorit genom alla tider är Vilhelm Moberg och Utvandrarserien.

    SvaraRadera
  2. Men vem är personen som kallar sig Bo Baldersson? Så ska det stå, men jag slarvar ibland.

    SvaraRadera
  3. Inte mycket slår Moberg och Utvandrarserien. Men som arbetarförfattare håller jag nog Fridegård före både Moberg och Ivar Lo.

    Balderssons riktiga namn förblir okänt. Kanske är det Guillou? :-)

    SvaraRadera
  4. Jag tvingades läsa "Trägudars land". Sen blev det inget mer Fridegård,

    SvaraRadera
  5. Inget man tvingas läsa blir bra. För min del: "Mälarpirater" av Sigfrid Siwertz och "Himmel, meine Schuhe!", 63 sidor ren terror på tyska av
    Georg Fröschel. "Trägudars land" och de två andra böckerna i trilogin är några av mina favoriter. (Och min frus).

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...