söndag 12 januari 2020

Fågel eller fisk?

Fågel eller fisk?

Nu på morgonen var de äntligen här – den stora flocken av sidensvansar som brukar komma varje år för att kalasa på rönnbär. Vi har rätt gott om rönnar här på gården och alltså mycket mat åt dem. Sidensvansen är min favoritfågel, vackra och bekymmerslösa berusar de sig på rönnbären och råkar krascha in i våra fönster ibland. Oemotståndligt.


Min favoritfisk är gädda. Inte för att äta, men för att se på. I Lycksele djurpark hade de ett antal och jag kunde stå där i timmar och titta på dem genom glaset. Sedan har jag ju haft en del duster med dem i min barndom, i Mörttjärnen.

Har du någon favorit i faunan?

6 kommentarer:

  1. Min favorit är nog Majsan (en 20-årig katt) som överlevde min omvårdnad under juldagarna. Vi förstår varann. Djuren därhemma på gården i min barndom var så självklara, de bara fanns där.

    SvaraRadera
  2. Mitt favoritdjur är sengångaren. En fridsam varelse som gillar att sitta lugnt och stilla. En riktig trädkramare som inte vill något annat än att vara i fred liggandes i trädgrenarna och mumsa på gosaker. Den har extremt dålig syn och sover helst under större delen av dygnet. En själsfrände.

    SvaraRadera
  3. Gunnel: Bara tamdjur? Jag trodde att ditt favoritdjur skulle vara lejon, mån om familjen men fult kapabel att fräsa ifrån när det behövs.

    Nahide: Ett utsökt val. Sover gärna och länge, men lite osäker om det råder höger- eller vänstertrafik vid möten med samma art.

    SvaraRadera
  4. Höll på glömma en favorit. En sagotjur som heter Ferdinand och som sitter under korkeken och luktar på blommorna helt inne i sin egen värld. Men stör icke den godmodige som vill vara ifred.

    SvaraRadera
  5. Skulle just nämna mitt favoritdjur, tjuren Ferdinand. Gunnel hann dock före. Det är min hobby att sitta under en asp och lukta på blommorna. Vi har så få korkekar, däremot finns det gott om korkskallar i styrelser och nämder.

    SvaraRadera
  6. Lennart: Läste häromdagen en insändare som huvudkorken i Malå skrivit. Den gick ut på att om alla korkarna i Malå samarbetade och drog åt samma håll skulle allt bli bra. Exakt vad som skulle göras framgick tyvärr inte.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...