måndag 25 november 2019

Många bäckar små

Många bäckar små

Nordsidan ner mot älven här i Skellefteå är förhållandevis brant och har en imponerande mängd små bäckar. Störst av dem är Klintforsån som skapar en idyllisk stämning när den meandrar sig runt Medlefors folkhögskola. Den sista ansträngningen den gör är i det här vattenfallet, innan den mynnar ut i älven, strax väster om Lejonströmsbron.


 Ett annat vattendrag är Boströmsbäcken som rinner genom stan. Den svämmade över rätt rejält 2006 och orsakade mångmiljonskador på fastigheterna runtom. Olanders Café fick hålla stängt ett år medan skadorna åtgärdades bl a.


 I den här bäcken, vars namn jag inte vet, brukar jag sitta naken på den stora stenen i mitten och spela fiol. Ingen verkar bry sig. Konstigt, eller hur?

7 kommentarer:

  1. Jag tror att bloggaren är bättre på att lyssna på gamla fiolspelare än att spela själv. Skulle dock vara en upplevelse att få se herrn naken på en sten mitt i bäcken. Ev då hållande i en skiva med någon sorts symfoni. Du har säkert flera alias, men näcken passar dåligt !

    SvaraRadera
  2. Skället-borna borde ha gått man ur huse för att beskåda naken-Anders där han satt och gned på sin fiol. När kan vi vänta oss nästa uppträdande?

    SvaraRadera
  3. Varje gång vid fullmåne och minst +25 i luften kan man se mig där. Och - naken skrev jag bara för att få kommentarer. Jag brukar faktiskt ha strumpor på mig.

    SvaraRadera
  4. Strumpor ... och några stänk rakvatten? ;)

    SvaraRadera
  5. Exakt Annica - men ett par stänk Aqua Vera herrparfym, en fiol och vita tubsockor kan man komma långt här i världen. Lite synd bara att dom som kommer och hämtar mig envisas med att ha en skjorta med sig. Den har av någon anledning ärmar som knyts bakom ryggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "They´re coming to take me away, haha, hoho, hehe ..." ;)

      Radera
    2. I min egenskap av världshärskare
      har det alltid förvånat mig
      att min värld aldrig får sträcka sig
      utanför psykiatrins korridorer.

      Min teori är att kärlekens gud, Eros
      har fått för lite understöd
      av Anteros, genkärlekens gud.
      Men doktorn accepterar inte detta.

      Den faktiska hatnivån i världen
      har jag redan sänkt flera grader
      men en konstig tröja har jag fått
      ärmarna knyts bakom ryggen.

      Kärlek och genkärlek
      en värld av besvarad kärlek
      är ju det enda jag försökt skapa
      i min egenskap av världshärskare.

      Radera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...