måndag 18 november 2019

Broar

Broar

Här i stan finns Sveriges äldsta träbro, Lejonströmsbron, en i mitt tycke fantastiskt vacker bro, som fortfarande är i fullt trafikerbart skick, även om den kräver en del underhåll. I långa tider var det enda bron över Skellefteälven, längre österut fanns det färjförbindelse. Bron har även kommit ut på frimärke!
 
Nu för tiden finns det ju många som talar för att det ska byggas nya broar över älven. E4:an t ex går ännu genom de centrala delarna av stan med massor av rödljus och andra olägenheter för trafiken. I väntan på den ändringen har man bl a byggt en träbro, Älvsbackabron, Sveriges längsta träbro. Som man ser är bron alltför lång för att rymmas på ett foto.

 
Stilla flyter Don, förlåt Skellefteälven (bild nedströms från nya träbron).

6 kommentarer:

  1. Det var fina bilder du bjuder på. :) Gillar Lejonströmsbron — den är vacker. Och passar perfekt som frimärke.

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående skrivare om att Lejonströmsbron är vacker. Vi har ofta undrat när vi åkt genom Skellefteå hur det kommer sig att det röda ljuset nästan aldrig slår om till grönt. Finns det någon anledning?

    SvaraRadera
  3. Annica och Gunnel: För ett par år sedan var det aktuellt med en ny centrumbro, men på något politiskt sätt blev det en folkomröstning om den. "Icke-bro" vann, Ske-borna var mest för, kranssamhällena emot enligt den gamla (avundsjuke)parollen: "Allt ska till Skellefteå, Umeå, Luleå, Stockholm". (Stryk de städer som inte är aktuella).

    Jag träffade icke-bro alternativets generalissima som ville att jag skulle skriva på protestlistan (hon var väldigt aktiv). "Jag har aldrig varit i en stad där man ångrat att man byggt en bro", sa jag och frynte på näsan. Då gav hon genast upp, hon insåg snabbt att där har jag mött en riktig tjurskalle. Bygg broar!

    Tyvärr Gunnel, jag vet inte varför det inte blir grönt. Man kanske anser att folk inte är tillräckligt stressade?

    SvaraRadera
  4. Min gamle kamrat som besökte Luleå då och då han pratade bara om rödljusen i Luleå. Då han kom blev det alltid rött och han förstod inte varför! Längre upp i landet heter Skelletälva Sieldutätno, varför inte hela vägen ?

    SvaraRadera
  5. Lennart: Hoppsan, har dom fått rödljus i Luleå? Redan? Hur går dom ihop med alla isbjörnarna?

    Namnbytet på älven har förmodligen en etnosocial bakgrund. Vet du var exakt älven byter namn? Är gränsen flytande? (Oavsiktlig lustighet)

    SvaraRadera
  6. Älven heter Siedutätno på samiska. Det stavas dock olika i Norr och västerbotten. Sjön Sieldut ligger vid Norska gränsen och får vatten från Ikesjaure. Mina fiskeplatser på vårvintern.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...