onsdag 9 oktober 2019

Pengar

Money, money

I Danmark tjänar du dubbelt så mycket som i Sverige, i Norge tjänar du tre gånger så mycket som i Sverige o s v. Rubriksättarna frossar.

Men värst: Vinn 2,4 miljarder på någon sorts spel såg jag häromveckan. Vem vill vinna så mycket pengar? Hela ditt liv slås omkull, du måste fatta tusen beslut, inte minst när det gäller säkerhet. Näää. Stackars den som vinner.

Förutom goda relationer till släkt, vänner och bekanta (och en liten slant på banken) har jag sammanställt vad man behöver i livet i dikten nedan:

Funktionsstatusmätaren

Ibland trycker jag på ON-knappen
på min funktionsstatusmätare
och kontrollerar mina värden.

Hatfunktionen ger sällan utslag,
må-braindikatorn ser OK ut,
och illasinnadmätaren pekar på noll.

Girighetsnivån visar låga värden
och toleransfaktorn verkar acceptabel.
Längtansreagensen kanske något oklar?

Nyfiken-på-livets blåa lampa
blinkar tryggt och stadigt.
Rädd-för-döden ger inga utslag än.

Avundsreläet har inte slagit till,
men lättjavarningen känns påtaglig.
Högmod är väl knappast aktuellt?

Vällustvarningen är rätt besvärande
och okyskheten inte riktigt bra,
men frosseriet har jag nästan koll på.

Kättjan kittlar i systemet,
men vrede verkar saknas helt.
Lögnvariabelnålen darrar till ibland.

Varningslampan för städnings- ordnings-
och redasinnet blinkar kraftigt rött,
men det känns inte alarmerande.

Jag trycker på OFF-knappen
och känner mig lugn.
Kontrollen har passerats, än en gång!


4 kommentarer:

  1. Imponerad av din fina dikt och dina goda värden. Själv hade jag tidigare i livet problem med avundsreläet men det funkar bra numera. Däremot slår min irritationsnivå till alldeles för ofta. Nästan dagligen när jag läser min NSD.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Lustigt, jag kom inte ens ihåg ordet "irritation" när jag skrev dikten. Irriterad blir jag aldrig över morgontidningarna, mest förundrad över människans dumhet, som liksom Universum inte lär ska ha någon gräns. En paradox i det fallet är ju att forskarna påstår att Universum är 14,8 miljarder år gammalt; m a o skulle det bara vara dumheten som är obegränsad. Där bet dom sig nog i tummen, forskarna, Universum är naturligtvis obegränsat både i tid och rum. "Big Bang" kan ha hänt, men med universella mått motsvarar den händelsen nog inte mer än en flugfis i Jokkmokk.

    SvaraRadera
  3. Man tror själv att man har goda värden, men lite mer pengar skulle inte skada !

    SvaraRadera
  4. Lennart: Det nog inte det att du har för lite pengar som är problemet, det är nog din goda vilja att försöka hjälpa Sverige genom att "konsumera landet ur krisen".

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...