söndag 13 oktober 2019

Gåtor

Gåtor
Den här typen av gåtor älskar jag att lösa. Och – eftersom jag redan motbevisat såväl relativitetsteorin som ”Big Bang” så var det ju inte så svårt.
Einsteins gåta
Fem hus i fem olika färger ligger på rad. I varje hus bor en ägare med en nationalitet som avviker från de andra husägarnas. Husägarna tycker alla om olika drycker, röker olika cigarettmärken och har olika husdjur. Ingen husägare kan dricka samma sak, röka samma cigarettmärke eller ha samma husdjur som någon av de andra.
Andra upplysningar:
1.    Engelsmannen bor i det röda huset. 2. Svensken har en hund som husdjur. 3. Dansken dricker te. 4. Det gröna huset ligger omedelbart till vänster om det vita huset. 5. Ägaren av det gröna huset dricker kaffe. 6. Ägaren som röker Pall Mall har fåglar. 7. Ägaren av det gula huset röker Dunhill. 8. Personen i det mittersta huset dricker mjölk. 9. Norrmannen bor i det första huset från vänster. 10. Ägaren som röker Blend bor vid sida av den som har katt. 11. Ägaren som har en häst bor vid sidan av den som röker Dunhill. 12. Ägaren som röker Bluemaster dricker öl. 13. Tysken röker Prince. 14. Norrmannen är granne med det blå huset. 15. Ägaren som röker Blend bor vid sidan av den som dricker vatten.
Fråga: Vem äger fisken?

4 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat! Jag har köpt "Einsteins gåtor" i dag på ett antikvariat. Fanns bara 1 ex till salu i Bokbörsen, annars slutsålt. Ser fram mot nya utmaningar.

    SvaraRadera
  2. Jag ljög. Hade inte det tålamod som behövs för att lösa problemet. Kanske försöker jag igen.

    SvaraRadera
  3. Samvetet som talar? Man behöver inte så mycket tålamod. Logik rekommenderas.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...