onsdag 10 juli 2019

Moped m m

Ungefär så här (fast röd), brorsans var blå

Moped och bio

Lämnade två cliffhangers i min förra blogg. Din ena var filmen ”Änglar, finns dom?” och den andra min moped, en trimmad DKW Hummel. De två hör samman på så sätt att jag och en kompis hade kört till Adak för att se just den filmen. Vi var ensamma i biografen tills en tredje åskådare steg in. Landsfiskalen från Malå! Eller hette det fjärdingsman? ”Fjölingen ” kallades han i a f lokalt. Var han ute efter oss?

Efter filmen rusade vi ut och ledde våra mopeder för hand en bra bit för att kunna påstå att de inte var kördugliga. Men – ingen ”fjöling” dök upp och så var det full gas igen.

Det var egentligen ett under att man överlevde den här perioden. Hjälmlös, övermodig och ägare till ett snabbt fordon med undermåliga bromsar. En gång lyckades jag pricka ett dike och flög ett tiotal meter ut på en myr. Steg upp, lite blöt men totalt oskadad. Änglavakt kallas det visst, jag hade passerat ett par björkar med en hårsmån (på den tiden hade jag hår).

Hur fort gick den här mopeden? Ja, det törs jag inte ens tänka på nu för tiden.

4 kommentarer:

  1. Plötsligt kommer bloggaren in på väsentligheter. Tänk om man haft kvar den där mopeden hade man varit förmögen. Rogers Husqvarna sport med remdrift var inte så tokig heller då han kommit ihåg att tanka. Nu vart i nostalgisk, bra Anders!

    SvaraRadera
  2. Supersnygga moppar som man prydde med allehanda krimskrams. Sista gången jag pratade med han som sålde dem till oss pratade han också om eventuella nutida värde. Du minns väl också farsans NV Autoped? Den enda gång läraren G U pratade allvar med mig var då jag som 11-åring körde runt på skaren med den. Fantastiskt grepp på skare, man kunde luta hur mycket som helst i kurvorna.

    SvaraRadera
  3. Visste inte att ni hade så snygga mopeder. Minns bara svagt att pappa skaffade en moped, men vet inte om han någonsin använde den.

    SvaraRadera
  4. Innan pappa hade körkort och bil åkte han ibland till Malå (kommunala uppdrag) med moppen när inte buss eller andra möjligheter passade. Mamma körde till Adakgruvan med den också minns jag. Lennart och jag buskörde med den. En tapper moped som pallade för det mesta...

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...