lördag 13 juli 2019

Bubblan

1970

2018

VW ”Bubbla” 1966

Mera cliffhangers i denna blogg. Björken vid skolan och snabba fordon.

Bilderna ovan är tagna från ungefär samma ställe men det skiljer ca 48 år mellan vinter- resp sommarbilden. Björken med de fyra stammarna, där de djupa tankarna om exempelvis relativitetsteorin utbyttes på 50-talet, står kvar och den enda skillnaden är väl årstiden och bilen.

1970, när jag utbildat mig färdigt, behövde jag en bil eftersom jag insåg att jag skulle resa en hel del. Därför inköptes den gröna bilen. Jag blev en sorts ”stafettadministratör” åt Posten och Postens Diligenstrafik. Jag var stationerad i Kalix men där bodde jag inte så mycket. Skönt, Kalix måste ju vara det tråkigaste samhället i Sverige?

VW:n hade en del egenheter. Bl a brukade fjädern från vajern till förgasaren hoppa av, något som ledde till fullt och ohejdbart gaspådrag. Första gången det hände blev jag lite konfunderad, men snart vande man sig. Ibland brydde jag mig inte om att stanna och sätta fast fjädern utan lät bilen gå med fullt gaspådrag tills situationen tvingade mig att göra någonting åt det. Från Kiruna till Gällivare gick det ganska fort ibland, i de långa nedförsbackarna kunde VW:n komma upp i 140. Då var det var bara att hålla fast sig i ratten.

På den tiden var den här typen av bilar rätt enkla och okomplicerade. Man kunde laga och serva det mesta själv. Vem törs öppna en motorhuv nu för tiden?

3 kommentarer:

  1. Jag har också dekorerat min blogg med en bubbla och detta utan att ha sett dina bilder. Det är Folkvagnens dag idag.


    Bagarstugan har åldrats en del på de 48 åren. Bron är trasig och den verkar aningen nersjunken numera. Tiden är inte snäll mot vare sig byggnader eller människor.

    SvaraRadera
  2. Din bubbla verkar betydligt mer välskött än min var. När jag skulle köpa den åkte jag med Lennart till Staan och tillsammans fick vi upp blodtrycket på ortens bilhandlare en hel del den dagen innan beslutet togs. Alla 6 000 kronorna jag lånat av farbror Rickard gick åt (lugn, jag betalade lånet rätt snart). Hade VW:n ett par år och sedan blev det Perschå.

    Nu var jag rationell, eller hur?

    SvaraRadera
  3. Rationellt eller att göra det enkelt för sig.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...