söndag 23 juni 2019

Musik

Musik

Förutom melodikrysset i P4 brukar jag bara lyssna på klassisk musik i P2 (blir ibland också ”utvald” att rösta i svensktoppen och det är jobbigt. För rösta när det är val det gör man bara, det har pappa Sven sagt).

Jag har aldrig gjort någon lista över favoritmusik så det är väl dags nu:

  1. Kammarmusik av de stora mästarna.
  2. De vackraste operaariorna. Ex: ”Una furtiva lagrima” med Alagna. Finns på YouTube. Av Donizetti. Duetten ur ”Pärlfiskarna” (Bizet) är också en favorit. Alagna/Terfels röster passar bra hop. Men det finns många andra.
  3. Pianokonserter/solon. Chopin, Liszt, Schubert m fl.

Absoluta ickefavoriter:

  1. Arvo Pärt. T o m de som spelar har svårt att hålla sig vakna.
  2. Hildegard av Bingen. Allt låter exakt lika.
  3. Björk. Ylar (mot månen?)
  4. Philip Glass. Upprepningarnas konung.
  5. Övrig mesproppsmusik.

Hoppas att ni, alla tre kära läsare, inte har några invändningar?

5 kommentarer:

  1. Du behöver inte längre rösta om låtarna i Svensktoppen. Där spelas den musik som streamas (?) mest och den som spelas mest i P4. Även jag gillar din favoritmusik Melodiska operaarior går hem hos mig också. Din hatmusik vet jag inget om, har alltså inga invändningar. Vad menar du förresten med övrig mesproppsmusik? Har en känsla av att det kan vara smöriga ballader och dansband och det gillar jag!

    SvaraRadera
  2. "smöriga ballader och dansband" finns inte i min värld så det var inte sådant jag tänkte på, det försäkrar jag dig. Dem får du gärna behålla. Det var snarare modern konstmusik som ibland har en tendens att bli alltför repetitiv. Tonsättaren har en idé som upprepas i det oändliga. Sömnigt. Går mig på nerverna.

    SvaraRadera
  3. Ett bidrag till lista nr 2: Glöm inte den eviga plågan "Jesus blood never failed me yet"; P2:s egen lilla favorit just när det börjar närma sig till jul. / Medlyssnerskan

    SvaraRadera
  4. Jag har lite problem med ditt låtval, kanske p.g.av att jag kompat Henrik Lundström till drömmen om Elin. Dina låtar är lite väl komplicerade för en bonnläpp.



    SvaraRadera
  5. Lennart: Visst har du fler favoriter än "Elin"? Vore kul att se din egenhändigt komponerade lista. Det finns ju massor av fruntimmer som dom skrivit sånger om.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...