torsdag 27 juni 2019

Coola gänget

Coola gänget

Denna byggnad, innehållande bl a bagarstuga och vedbod, står på min barndoms skolgård. Minns tunnbrödet som bakades där. En delikatess, serverad såväl som smörgås som blaitaingrediens.

Björken till höger på bilden (sorry syrran, har inte frågat om lov att få använda den) har 4 stammar med ett naturligt utrymme i mitten. Den såg nästan likadan ut i mitten av 50-talet när jag börjat småskolan. I det utrymmet trängdes det coola gänget, 5 – 6 stycken världsvana killar som diskuterade världsläget, kalla kriget, Erlander - Ohlinaspekter, infrastrukturen i järnvägsnätet och logistiken i dagligvaruhandeln bland annat.

De andra, loosarna, satt mest på trappan i mitten av bilden. Det var nästan bara tjejer och vad de talade om vet jag inte. Men de fnittrade mycket. Det behövs alla sorter antar jag.

4 kommentarer:

  1. Stämningsfull bild, vilket inte betyder att jag kommer att stämma dig för bildlånet. Blir bara "hevut" när någon använder mina bilder.

    Vet inte vad tjejerna i din klass fnissade åt, möjligen åt de coola killarna och deras problem kring dagligvaruhandeln.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Det var en s k B2-skola, vilket gjorde att vi inte var klass- utan snarare skolkamrater. Många av oss gjorde ju, tack vare björksammanträdena, senare i livet storstilade karriärer inom respektive bransch.

    Tyvärr var jag redan då så intelligent att jag kunde allt, något som medförde att jag fick "hoppa över" andra klass. Just det året var det man lärde sig att "veta hut" där i björken. Jag har därför, på gott och ont, gått igenom livet utan att ha en enda aning om sagda "hut" vilket medfört att jag aldrig fattat att man inte kan skämta om precis vad som helst. Tur att frun är likadan. Det är nog därför vi har så roligt här hemma.

    SvaraRadera
  3. Jag började skolan som 6-åring och redan första året fick vi lära oss "veta hut" av en synnerligen barsk fröken. Så jag har full koll på vad "hut" är. Behöver du vägledning så fråga mig!

    SvaraRadera
  4. "Hut går hem" som både Wiehe och P G Wodehouse (i Birgitta Hammars översättning) har konstaterat. Då blir min fråga: Vad betyder det?

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...