torsdag 13 juni 2019

Giftermål

Giftermål

Den här bilden på min fru tog jag någon vecka innan jag vågade fria till henne med bl a löjrom från Kalix (inte så dyrt på den tiden) och torkad lammfiol (finns inte att få tag på nu, snyft) från Karlssons i Malå. Jag tyckte att hon verkade ha en så pass positiv syn på fotografen att det var läge. Jag skulle just fylla 33 och var någorlunda redo för giftermål, kanske.

På den tiden lades bilder på nygifta ut i tidningarna. Och nu till mina frågor: Varför finns det inga bilder på brudpar i pressen längre? När försvann den seden? I ”mina” tidningar finns det bara foton på silver- och guldbröllopsfirare n f t.

När vårt foto publicerades i VF fick det i alla fall min såväl okritiska som opartiska moder att konstatera: ”Ja, no vara je granneste pare”, något som vi har haft lite roligt åt och citerat genom åren. (Jo, det fanns flera brudpar i VF den dan).

Nu för tiden läser jag mest dödsannonserna för att förvissa mig om att jag inte står med i dem. Finns man inte med där kan man ju stiga upp och fundera på annat. T ex varför det inte verkar finnas några ”välkommen till världen” på familjesidorna i bladen heller. Ja, frågorna hopar sig sannerligen.

2 kommentarer:

  1. En alldeles riktig iakttagelse. Nygifta har försvunnit till förmån för guld- och diamantparen. Trist, nygifta är oftast snyggare.

    Vet att mor Jenny tyckte ni var det grannaste paret. Hon var oerhört stolt över att du hittat en smart och spännande tjej att ingå äktenskap med. Hon var rädd att du skulle bli en sån där ungkarl.


    Små nyfödda gluttar finns inte heller i bladen, men de brukar dyka upp lagom till första födelsedagen.

    SvaraRadera
  2. Just idag hade man faktiskt en bild på en nyfödd i Folkbladet, bara för att jäklas, tror jag.

    En del av oss blir inte giftasvuxna så tidigt, utan måste pussa en massa grodor först vad jag förstår. Inte för att jag kysst några grodor, men någon skräcködla har det kanske varit nära - nån gång.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...