torsdag 16 maj 2019

Sekter

Sekter


Jag har alltid tyckt att jag skulle passa bra i en sekt. ”Äldstebroder” klingar ju bra i bondeöron. Nu känner jag tyvärr bara till Plymouthbröderna, Jehovas Vittnen och Sverigedemokraterna och ingen av dem verkar av någon anledning särskilt lockande för mig just nu.

Det närmaste jag hittills kommit är styrelsemedlem i diverse schack- och frimärksklubbar och dito styrelsefunktionär i handikapp- och bostadsrättsföreningar, men de räknas nog inte riktigt som sekter är jag rädd.

Vad jag förstår måste jag nog skapa en egen sekt själv. Jag har funderat mycket och det närmaste jag hittills kommit är: ”Vi som inte står ut 5 minuter på IKEA och andra stora varuhus utan att drabbas av spunk”. Men namnet är väl för långt kanske?

Förslag på bra namn på ovan nämnda sekt och även tips på andra för mig lämpliga sekter emotses vänligt men bestämt.

10 kommentarer:

  1. Jag är hemma igen och ser att du inte fått något bra förslag till din sekt. Jag vill föreslå "Anderstorparna", som är slagkraftigt och hyllar både ledaren och den bygd han företräder. Försök att värva några grannar till sekten. Se till att den har mer på agendan än irritation på varuhus. För att vara en sekt måste det vara en diktator och ett antal lydiga undersåtar. Sätt igång!

    SvaraRadera
  2. Kommer osökt att tänka på Lule hockey, dom tror ju på under nästan religiöst.

    SvaraRadera
  3. Lennart, alldeles osökt kom jag att tänka på dig när det gäller hockeyfans. Du är den enda jag känner som fått åka till doktorn efter en hockeymatch på teve.

    SvaraRadera
  4. Med viss beklämmelse ser jag hur min blogg gett upphov till en uppblossande släktfejd mellan de rättrogna och Luleåfansen. Lennarts olycksaliga strid med taklampan (som han gick förlorande ur, moderatorns anm) borde väl vara förlåten numera?

    Kom ihåg: Den som förlåter lyfter av skulden från den skyldiges skuldror, för att skaffa bort den. Joh 1:29.

    SvaraRadera
  5. Var icke beklämd! Denna taklampefadäs tål att omnämnas nu och då och speciellt när han har åsikter om grannlänets hockeyfans.

    SvaraRadera
  6. Gunnel: Apropå "Anderstorparna" så var det ingen av grannarna som ville vara med. De ansåg att medlemsavgiften var för hög.

    SvaraRadera
  7. Förlåt att jag eldade med bensin, men jag kunde inte låta bli.

    SvaraRadera
  8. Snygg ursäkt, Lennart. Ännu ett prov på bröderna Hermanssons utsökta ödmjukhet.

    SvaraRadera
  9. Och hur hög är medlemsavgiften? / Nicke Nyfiken

    SvaraRadera
  10. Allt du äger och har! Jag är ju sektledare, för f-n!

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...