måndag 27 maj 2019

Gud

Gud och jag

När man får se bilder på vår vackra blåa jord utifrån rymden, och uppleva dess natur på nära håll, är det inte svårt att tänka tanken att det någonstans kanske finns en skapare…

Vad som däremot är svårt att tro på är de okänsliga, omoderna, rigida, maktlystna, stockkonservativa, ickeförlåtande, militanta, bokstavstrogna, sekteristiska, intoleranta, självbelåtna, främlingsfientliga och förljugna företrädarna för de olika religionerna.

Hårda ord? Kolla rubrikerna om kristendomen: Ständiga inbördes bråk, Knutby, Jehovas Vittnens behandling av avhoppare, "troendes" trakasserier mot HTB-folk och ensamstående mammor, vägran att begrava folk som fått dödshjälp m m, m m.

Om islam vet jag inte så mycket, men ord som fatwa, jihad och självmordsbomber speglar ju inte särskilt mycket kärlek till, och respekt för, människan och skapelsen heller.

Stackars Gud som måste dras med religiösa människor!

6 kommentarer:

  1. Kan inte finnas någon allsmäktig Gud i alla fall. Han/hon skulle ju inte tillåta de bigotta, fördömande, moraliserande företrädarna för olika religioner. Men jag respekterar jag den troende lilla människan som är trygg och lycklig i sin tro. Men jag förstår henne inte. Själv tror jag inte ens på "någonting."

    SvaraRadera
  2. Förutom 10 Guds bud, som jag respekterar utan att därför kunna rabbla upp dem, är Gudsbeskrivningen i Lars Gustafssons "En biodlares död" en av mina absoluta favoriter. Konsekvenserna av att Gud vaknar och hör människornas böner beskrivs i kapitel 5 "När Gud vaknade". Det sista mänskliga språkfragmentet blir: "OM GUD FINNS ÄR ALLTING TILLÅTET." Ett av de bästa kapitel jag läst i en bok.

    SvaraRadera
  3. De 10 budorden visar ju att allt inte är tillåtet och några av dem är verkligen goda råd till oss människor. Lars Gustafsson har jag aldrig läst, trodde att det var en knepig karl.

    SvaraRadera
  4. 11:e budet är inte heller så dumt: "Du skall inte åka fast".

    L G är knepig, men det här kapitlet innehåller en fantasi som är precis i min smak. Du brukar prata om konsekvensanalys, och kapitlet handlar om exakt vad som skulle hända om Gud skulle höra och uppfylla alla människors böner.

    SvaraRadera
  5. Goda önskningar är väl genomtänkta och kanske något själviska. Men ibland ber man att åskan ska slå ner på idioter som vandaliserar osv. Det skulle bli en himla massa åskknallar om Gud hörde bön.

    SvaraRadera
  6. Maten kanske skulle vara godare om Gud hörde bön? Och friskare och rikare skulle man säkert vara. Men den största faran är nog att människosläktet skulle vara utplånat. Chefer och politiker skulle i a f leva farligt.

    Man kan läsa kapitlet jag talat om ovan separat, men det bästa är nog att läsa hela boken (f ö liten, lättläst och tunn) för att komma "i rätt stämning".

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...