måndag 15 april 2019

Pension

                                                                         Statens pensionsverk

Hej!

Jag är inte en sådan människa som ständigt räknar sina pengar. ”Fattig är blott den, som sina pengar räknar”, som det gamla djungelordspråket säger.

I stället brukar jag försöka hjälpa till att "konsumera Sverige ur krisen", ett råd jag hört från en del ekonomer som jag finner trovärdiga. Nu finns det ju ungefär lika många ekonomer som anser att man i stället ska kunna "spara Sverige ur krisen", men de verkar ju inte särskilt trovärdiga, eller hur? För min del har jag överlåtit den delen åt min fru.

Varför är förresten alltid Sverige i kris?

Nu har jag emellertid, trots min ovilja att räkna pengar, lagt märke till att min pension minskat med några hundralappar. Det är den del av pensionen som kallas tjänstepension som sinat något. Jag undrar vad det kan bero på? Jag har en bekant, han är ett par år äldre men pensionerades ungefär samtidigt som jag. Han har betydligt mer pension än jag men har inte drabbats av någon minskning.
Lite orättvist tycker jag.

Jag hoppas att det här felet, trots att systemet styrs av dator, ska gå att rätta till så att jag, på samma kraftfulla sätt som tidigare, kan fortsätta att konsumera Sverige ur krisen.

Med vänlig hälsning

6 kommentarer:

  1. Precis som du skriver är Sverige i kris på grund av alla som sparar och inte konsumerar. Vore intressant att höra vad det är du lägger dina pengar på för vårt rikes bästa. Själv har jag stöttat både konfektions- och konfektyrindustrin idag.

    SvaraRadera
  2. Jag lägger huvuddelen av slantarna på sådant som man kan stoppa i sig genom munnen. Lokalproducerat naturligtvis, vilket går bra när det gäller de flesta produkter utom vin förstås där det blir kruxigt. Har hört talas om Noschödrecka, ett lovvärt initiativ, men inte provat än. Snapsen kan man få till ett rimligt pris i Österjörn.

    På senare tid har medicineringen kostat en bra slant, men det är väl tillfälligt hoppas jag.

    Hustrun är hyfsat billig i drift.

    SvaraRadera
  3. Viktigt att stödja inlandet och deras entreprenörer. Du kan väl beställa lite dricka från Norsjö, postbussen går väl inte längre men på något sätt kan väl drycken forslas till Skellefteå.

    Det kan ju inte vara bra att hustrun är billig i drift. Vi ska ju alla konsumera.

    SvaraRadera
  4. Transporterna borde inte utgöra något större problem, man beordrar bara de gymnasieelever som enligt du och Lennart ska dagpendla Malå - Skellefteå att ta med erforderliga mängder. En viss ersättning kan utgå. Vi kan återkomma om returtransporterna. Lite öl kanske? Det kan ju vara bra för Lennart att inte bara ha Pripps Blå att välja på.

    Det gäller att se möjligheterna...

    SvaraRadera
  5. Bara för kännedom, Malå har under flera år haft sveriges bästa systembolag, Pripps blå står i skamvrån.

    SvaraRadera
  6. Lennart: Inte svårt att förstå. Personalen på Systemet i Malå är verkligen toppen. Nu är det ju några år sedan jag hade anledning att besöka etablissemanget i fråga, men redan då hade dom P B i hörnet.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...