torsdag 21 mars 2019

Henry Ford


(forts)

                                                                          Henry Ford

Hej!

På grund av omfattande trakasserier från Bilprovningens sida har jag blivit nödsakad att börja se mig om efter en ny bil. De godkänner inte längre min Prefect, en av dina skapelser från 50-talet. Jag bifogar fotografi av bilen samt kopior av dess handlingar så du ska kunna se vilket fordon det är fråga om.

Jag har länge gått och letat bland de nya Fordmodellerna men jag har tyvärr inte hittat vad jag söker. Varför har du t ex tagit bort den öppningsbara framrutan på de nya bilarna? Vid värmeböljor är denna finess oöverträffad, särskilt i kombination med att man öppnar de små sidorutorna nästan ut och in. Då får man ett fint luftdrag som sveper genom bilen och ger resenärerna en trevlig svalka. Och alla fina knappar att hänga upp saker på, t ex chokereglaget, var finns de? De eleganta vita hjulsidorna? Kylargardinen? Hålet där man anbringar startveven? Här kan man sannerligen säga att utvecklingen gått bakåt!

Sterila, är det ord som genast faller på läppen när man ser de nya årsmodellerna.

En annan finess som finns på min gamla Ford är att man inte behöver ha bilbälte när man åker i den. Veteranbil kallas den gubevars bara för att den råkar ha några år på nacken.

Så därför, kära Henry, hoppas jag att du kan gå igenom ditt lager av bilar och se om du kan hitta någon som skulle passa mig och mina behov. Jag kan tänka mig att kompromissa när det gäller bilbältet, men öppningsbar framruta ser jag som en helt nödvändig utrustningsdetalj.

Med vänliga hälsningar

(to be continued…)

4 kommentarer:

  1. Du glömde påpeka bristen på askkopp i de nya modellerna. Även cigarettändare saknas.

    SvaraRadera
  2. Du har alldeles rätt i din iakttagelse. Man har ersatt rökutensilierna med djupa hål som man förmodas ha läskedrycker i. Men då borde bilen väl i rimlighetens namn ha utrustats med någon form av portabel toalett kan man tycka?

    SvaraRadera
  3. Ingen Ford på våran gård, är inte det något som du hållit hårt på?

    SvaraRadera
  4. Lennart: Kan stämma bra. Har också märkt att "Köp en Peschå sä få du gå". Gäller även för Renå.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...