söndag 24 mars 2019

Fordsvar

(forts)

 

                                           

Bäste herr Herman!

Eftersom ingen person med namnet Henry Ford numera är verksam i Fordkoncernen, åtminstone inte i ansvarig ställning, tar vi oss friheten att besvara ditt brev härifrån Fords Svenska Generalagent i stället. Bara som en upplysning vill vi meddela att:

Henry Ford I ”mannen som satte världen på hjul” levde 1863-1947 och

Henry Ford II, sonson till H F I, son till Edsel Ford, levde 1917-1987.

Men nu till gladare nyheter än ovanstående: Vi har tittat på de bilhandlingar du skickat in till oss och fått fram att du är ägare till en raritet, en verklig bilarnas Koh-I-Noor! Det är nämligen fråga om den enda nu existerande och rullande Ford Prefecten av 1948 års A-modell med liten sidoruta! Din bil gjordes bara i 10 exemplar!

Vi har därför följande förslag: Du åker till närmaste Fordförsäljare och visar upp detta brev och ber dem ge dig den finaste nya bil de har inne mot att vi får din Prefect i inbyte! Nya bilar har visserligen inte öppningsbara framrutor, men vi kan försäkra dig om att den modell du får kommer att vara utrustad med AC i stället!

Med vänliga hälsningar


Den som tror att jag lät mig luras av ovanstående tror fel! AC, jo jag tackar jag! Min Ford Prefect var utrustad med AC redan på 50-talet. AC 1038 stod det på registreringsskylten ända till den dag de bytte ut numren till de nya, tresiffriga. Och vad skulle registreringsskylten ha med bilens genomluftning att göra? Hur dum tror de att jag är? Nej, jag fortsätter nog att köra Prefect ett år till, jag!

4 kommentarer:

  1. När vi åkte till Stockholm på 50-talet med AC på skylten blev omgivningen som galen. Pekade finger och gjorde grimaser. Antagligen var de bara avundsjuka på oss som hade AC som kännetecken.

    SvaraRadera
  2. 1957, i början av vintern ungefär, låg jag i soffan i vardagsrummet i Mörttjärn i storsnuvan Asiaten. 40 graders feber, som gick över blixtsnabbt då pappa Sven körde in på gården med en sprillans ny bil, en röd Opel Rekord med vitt tak. Familjens första bil, och glädjechocken gjorde mig frisk på denna lilla stund. Jag skulle inte tro att det var sant om jag inte upplevt det själv. AC 10038 hade den som regnr, och den bilen kom vad jag vet aldrig till Stockholm.

    SvaraRadera
  3. Nej, den fina röd-vita Opeln kom aldrig till Stockholm. Jag hade nyligen fått körkort och vår ömma moder tyckte att jag var en alldeles fantastisk chaufför. Hon var den första och den sista som berömt mig för mina utmärkta köregenskaper. Har ett minne av att den nya bilen kostade runt 9000 kronor.

    SvaraRadera
  4. En av de senare Oplarna kom till en av Frykensjöarna, där vi hört en stuga, på semester. Jag hjälpte en söt liten tjej att bära hennes kanot från sjön till hennes stuga. Romantisk värre var det ända tills hon blev hämtad av sina föräldrar. Nästa dag strejkade vattenpumpen i
    Karlstad. Opelns alltså.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...