fredag 15 februari 2019

Visdom

Visdom

När man äger en sådan omfattande levnadsvisdom som jag är det oundvikligt att olika personer vill komma i bekantskap med sagda klarsynta visdom. Jag har därför blivit ombedd att verka som rådgivare i ett antal exklusiva publikationer.

Här nedan ett exempel ur Ernst-journalens hjärtespalt:

Käre Anders, min passionerade fru vill att jag ska sätta upp speglar i sovrumstaket. Vad ska jag göra?
                                                                     ”Neanderhaltaren”

Min Bäste Neanderhaltare. Det var verkligen tur att du hade bifogat ett foto som föreställer dig och din fru. Hur kan man uppriktigt sagt bara komma på tanken att titta i en spegel när man ser ut som ni två gör? Ska verkligen visdomständerna sticka ut på det där sättet? Stampat jordgolv i totalt mörker får bli mitt goda råd i ert fall.

PS ”Hur överlevde ni senaste vildsvinsjakten?” (En fråga från en av läsarna av Jägarförbundets tidning, jag ger råd i deras hjärtespalt) DS

PPS ”Ser slaktfärdiga ut”. (Kommentar från en passerande journalist i Svensk Slakteritidning, vars hjärtespalt jag också sköter) DS

Ja, du ser där hur jobbigt det kan vara att äga levnadsvisdom.

4 kommentarer:

  1. Jag hoppas kunna få hjälp av dig och din levnadsvisdom. Jag är gift med en skata som på sistone gått över till kruskadiet. Varje morgon börjar med en giftgrön dryck med diverse salladsblad, varje kväll avslutas med plommonsoppa. Däremellan vankas gröna, röda och svarta bönor i hoprörd gegga. Falukorv och annan mänsklig föda är förbjuden. Hjälp, vad gör jag?
    Palsternackan.

    SvaraRadera
  2. Kära Palsternackan: Ett skakande levnadsöde som framkommer här. Tur för mina nerver att du inte nämnde brysselkål. - Men det finns hopp! Prova en ny fru! Finns i många olika längder, färger frisyrer och utseenden. Somliga av dem är direkt anhängare av fläskpalt, falukorv och bacon. Ge inte upp!

    SvaraRadera
  3. Visste inte att man kunde få hjälp på så nära håll. Mina problem är akuta, jag är fullständig odräglig. Vad kan man göra åt detta?

    SvaraRadera
  4. Odräglighet liksom oduglighet är företeelser som omfattas av de flesta människor jag haft oturen att göra bekantskap med. I ditt specialfall kan jag rekommendera "de odrägligas förening" som har en stor avdelning i din stad. Årsavgift 300:-, erläggs med en tydlig fnysning till den odräglige kassören.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...