måndag 25 februari 2019

Vin och Taxi

Om vin och taxi


En vilsen 25-åring som jag är bekant med vände sig häromdagen till mig för att få veta något om vin. Han ska dessutom börja köra taxi. I Stockholm, av alla ställen!

”Tips för vinkällaren,” sa jag, ”hittar Du i de flesta stora tidningars bilagor. Men läs dem för Guds skull inte som en bibel!”

Vinkällare, förresten, den här arme stackaren kommer aldrig att få ihop till en sådan. ”En låda rödtjut på fredag, det är vad Du ska ha!” Men det sa jag inte högt, jag tänkte det bara. Man har väl lärt sig takt och ton!



Jag kunde inte låta bli att ställa en samvetsfråga till honom: Kommer Du att stanna vid övergångsställen när Du kör Taxi i Stockholm? Jag har faktiskt fått applåder av de gående när jag stannat vid övergångsställen här i stan. Kommer Stockholmsfotgängarna att ge Dig applåder?

Det viktigaste är dock att man skiljer på att dricka vin och köra Taxi, det är inte så bra att göra det samtidigt.

6 kommentarer:

  1. I Sverige vill man ju förbjuda det mesta. Varför då inte förbjuda rödvin? Det är ju knappast drickbart. Taxi behöver man inte förbjuda, dom tar ju bort sig själva med otroliga priser!

    SvaraRadera
  2. Lennart: Dom har inte hunnit ännu, men det är säkert p g (att förbjuda rödvin alltså). Hittills har dom bara klarat av att hitta på en liten ruta under varje vinannons som, tror jag, handlar om att det är roligare att drunkna om man är onykter.

    SvaraRadera
  3. Enig med Lennart om att rödvin inte är gott. Men om man häller vinet i ett snyggt glas går det väl an.
    Grymt imponerad av din vinkällare som jag besökt ett antal gånger dock utan att ha sett så många flaskor samtidigt.

    SvaraRadera
  4. Vinfotot tog jag när jag parlamenterade med vinexperten i Folkbladet, Lennart Odlander, om något som jag glömt (handlade om bra viner under hundringen, tror jag). Förra veckan föreslog han att man skulle dricka ett "Milleuna Maviglia Bianco del Salento 2015" för 164:- till fläsklägg med rotmos. Då har väl ändå topplocket gått, eller vad säger panelen?

    SvaraRadera
  5. 164 kronor är ungefär vad jag fick i löneökning i år. Passar precis til "Milleuna osv. Och för att kunna avge ett utlåtande om vinet passar till rotmoset bör man ju ha provat.

    SvaraRadera
  6. Jo, löneökningarna till oss pensionärer verkar alltid bli lite mindre än de guld och gröna skogar som utlovas i valrörelserna (oberoende av vilken konstellation som vinner). Vi fick 448:- tillsammans. Investerar förmodligen inte i Milleuna o s v heller. Lättmjölk?

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...