måndag 4 februari 2019

Fläktar

Om fläktar


Fan ta alla fläktar! I mitt hus, som är gammalt, är det tyst som i graven när man går och lägger sig på kvällen. Men pass upp för nya byggnader! Överallt har teknikerna placerat fläktar som måste gå hela tiden och förpesta tillvaron med sitt öronpinande.

Hotellrum, kök, matsalar, väntrum, sjukhus, ja överallt finns de. Och inte kan man stänga av dem heller, nej de måste gå hela tiden. Troligen ska de utgöra något sorts monument över alla byggnadsteknikers förträfflighet.

En av mina bekanta flyttade för många år sedan in i en lägenhet i ett gammalt hus där man byggt två nya hus på sidan om. På taken och gavlarna av dessa hus satt det fläktar som dundrande gjorde livet plågsamt för de som bodde i det gamla huset. Med hjälp av en skicklig vaktmästare lyckades min bekante ta sig in i de nya husen och stänga fläktarna. Tre år senare hade ingen i de nya husen vare sig märkt någon skillnad eller upptäckt att fläktarna var avslagna. Och nu, 24 år senare är fläktarna fortfarande avslagna och det finns ingen fukt, inget mögel eller ö h t inget problem med de nyare husen.

De flesta fläktar är alltså bara ditsatta för att jävlas med folk eller möjligen bara för att visa att den typen av tekniker ska ha existensberättigande.

5 kommentarer:

  1. Min fläkt heter tinnitus och den stannar aldrig. Den är evigt påslagen och absolut värdelös.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Beklagar din tinnitus. Är det en överdos Bo Kaspers som ligger bakom?

    En gång på 90-talet satt jag på dispensärn och pratade med min läkare. Plötsligt stannade fläktarna i byggnaden och det var rent påtagligt hur vi båda slappnade av och axlarna sjönk ett par tum. Jag tror att "det tysta bullret" påverkar oss mer än vi anar.

    SvaraRadera
  3. Min fläkt heter också tinnitus och den enda fördelen med den är att den 24-7 tränger undan ljudet från de verkliga fläktarna.

    SvaraRadera
  4. Gunnel har "skvallrat" så jag har förstått att du har problem med hörseln. Tråkigt.

    Själv hör jag "som en uv", men vissa tonlägen har jag svårt för. En basröst i ett slamrigt café t ex - hopplöst. Jag ser att personen rör på munnen men uppfattar inte ett ord. Rent generellt tror jag att det finns alldeles för höga ljud omkring oss, inte minst inom musikvärlden. Många "stjärnor" dras ju med hörselproblem. Det forskas för lite, farorna är nog större än man tror. Vi är inte konstruerade för nutidens - ibland brutala - ljudnivåer.

    SvaraRadera
  5. Bo är oskyldig. Ett långt liv i den ljudliga verkligheten har gett mig evigt sus. När fläkten tystnar i vårt hus är det bara mannen min som hör det, hos mig fortsätter suset. Man vänjer sig och jag tänker sällan på det, men visst skulle man bli glatt förvånad om suset försvann och det blev alldeles tyst.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...