onsdag 30 januari 2019

Överklagning

Om överklagning

Som tur är har vi alltid möjlighet att överklaga beslut som fattas av oförstående myndigheter och idiotiska handläggare. Om du drabbas av beslut som missgynnar dig, se då till att du får ett skriftligt beslut och en besvärshänvisning. Det är myndigheten skyldig att ge dig! Acceptera inga muntliga, mumliga negativa besked!

När du har fått beslutet, överklaga! Det lönar sig att överklaga! Om inte annat känns det i alla fall bra att ha provat – och orsakat merjobb för de lata handläggarna. Jodå, de är lika lata som vi andra.

Så här kan man t ex skriva när man fått ett negativt beslut:

Ort datum
                                                                                       Länsrätten
                                                                                       Via X kommun
                                                                                      

Beslut i ärende om xxxxxx Dnr xxx (x bilagor)

Jag önskar överklaga ovanstående beslut. Som stöd för min överklagning vill jag åberopa följande:
  1. Argument. Var mycket tydlig när du berättar om din situation och exakt vilka problem du har. Hänvisa till läkarintyg. Hota med våld.
  2. Argument. Var lika tydlig när du talar om hur du drabbats. Be samtliga inblandade fara åt helvete. Var noga med att informera dem om att de nådde sin inkompetensnivå redan i 7-årsåldern.
  3. Argument. Du är själv den bästa och enda experten på din situation. Förvänta dig inte att myndigheten ska begripa något du inte exakt talar om för dem. Berätta att du vet var du kan få tag på anhöriga till handläggarna.
  4. Argument. Hänvisa till andemeningen med lagstiftningen på området. Ifrågasätt handläggningen om du anser att det finns tveksamheter. Berätta att du vet var länsrättens ledamöter bor. Bifoga smygtagna foton på deras barnbarn.
Med hänvisning till ovanstående anhåller jag

I första hand: Kommunens beslut omprövas skyndsamt eller

I andra hand: Länsrätten ändrar kommunens beslut enligt mina önskemål.
Med vänlig hälsning

Det är ingen risk att myndigheternas tjänstemän blir sura på dig för att du överklagar. De flesta av dem är kloka nog att inse att du egentligen har rätt.
Än en gång: Finn Dig aldrig i dåliga beslut - överklaga!

Personligen har jag aldrig behövt ta till ovanstående eftersom jag sett till att ha släktingar på samtliga betydelsefulla poster i samhället. De är ena jäfla tråkmånsar, fast snälla.

6 kommentarer:

  1. Bra information. Jag har mycket att klaga på och kommer att följa din råd till punkt och pricka.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Innan du kan överklaga måste du ju ha gett myndigheterna chansen att säga nej till dina krav. Och i ditt fall vet jag inte vad det skulle kunna vara. Högre pension? Ny diskmaskin? Varmare vintrar och svalare somrar?

    SvaraRadera
  3. Länsrätten heter numera Förvaltningsrätten.

    SvaraRadera
  4. Egentligen är det ju en väldigt seriös och viktig fråga för många det du tar upp i din blogg. Handlar inte som något så ytligt som diskmaskin osv. Men visst borde någon överklaga att tidningar och teve har rätt till reklam för dessa eländiga "spelsajter" som poppar upp överallt.

    SvaraRadera
  5. Anonym: Kan man överklaga namnbytet?

    Gunnel: Men visst duger min mall? Eller var jag onödigt hövlig?

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...