söndag 20 januari 2019

Te

Om te


Enligt NE (snälla, be mig inte att skriva ut förkortningen) är te ”en klar, vanligen rödbrun, uppiggande njutningsdryck som bereds av torkade blad av tebusken”.


Just det, tebusken! Det finns inte många drycker som utsätts för så mycket märkligt som te. Somliga tycks tro att det något alldeles speciellt märkvärdigt med te. De måste till och med stava ordet konstigt. Uppenbarelser som ”Tea”, ”The”, "Té" och ”Thé” är inte ovanliga.

Stavningen må väl då vara, bara de lät bli att blanda allt möjligt djävulskap i teet. Kanel, jasmin, citron, kummin, nejlika, ja jag vet inte allt vad de kan hitta på för att förstöra ursprungsprodukten. Det borde inte få kallas te när det i själva verket handlar om avkok på diverse växter, huvudsakligen fanerogamer. Och så har man mage att kalla dem ”trendiga”! Pah! Fermentaaktien var också ”trendig” en gång i tiden!

Tänk om man skulle behandla mjölk, kaffe, vin, öl eller whisky på det här sättet. Vilket ramaskri det skulle bli! Men te anser man sig ha legitim rätt att jävlas med. Nu för tiden törs väl ingen tacka ja till en kopp te. Man vet ju aldrig vilken häxbrygd man kan bli utsatt för.

4 kommentarer:

  1. Det godaste te som finns heter "Constant Comment", beställd från USA av min väninna A. "Tea flavored with rind of oranges avd sweet spice" står det på kartongen. Kanske skulle jag ta med en tepåse till staan och försöka omvända dig.

    Grönt te är inte gott. Jolmig färg och smakar "dåida."

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Det godaste te jag nånsin druckit var på Tate Gallery i London 197?. Minns det än. Sedan alla testunder i norra Turkiet, där man odlar te och vet hur det ska smaka, inte "flavored" med nånting alls.

    I motsats till dig har jag aldrig smakat dåida, så jag är obekant med den rätten och dess egenskaper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dåida är bondska och betyder gräs. Tror jag i alla fall! Kan naturligtvis ha fel.

      Radera
  3. Gunnel: "Dåida" är någon blandning av vatten och annat jox som gavs till korna tror jag. "Sörpa" heter det kanske på svenska?

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...