onsdag 23 januari 2019

Schack



Om schack


Schackspelandet går sådär för mig, den ena jätteformsvackan kommer strax efter den andra.

Jag låtsas alltså spela schack – och alla är väl bekanta med Murphys lagar om alltings djävlighet? För att någorlunda trösta mig har jag gjort en förteckning över de som gäller för schackspelare - nåja pjäsflyttare - av ungefär min kaliber.

1. Efterklokheten är den enda exakta vetenskapen.

2. I en given ställning väljer man alltid det feldrag som orsakar mest skada.

3. Om allt ser bra ut har man förbisett något.

4. Man ser allt utom det självklara draget.

5. Min klocka går fortare.

6. Om du inte vet vad du gör, gör det snyggt.

7. Tro inte på mirakel - lita på dem.

8. Se till att du har något att skylla på.

9. Ingenting är omöjligt om man inte behöver göra det själv.

10. Allt man har förstått har man missförstått.

11. Huvudorsaken till de svårigheter man hamnar i är de lösningar man hittat.

12. Om inte ett feldrag räcker, försök med två.

13. Allt som börjar bra slutar illa.

14A. Om man inbillar sig att man ska förlora förlorar man.
14B. Om man däremot inbillar sig att man ska vinna förlorar man.

15. Underskatta aldrig kraften av din egen dumhet.

16. Sannolikheten att man ska glömma något är direkt proportionell till..... till.....

4 kommentarer:

  1. Har aldrig spelat schack, men råd nummer 1 och råd nummer 15 är giltiga i alla sammanhang.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Förutom remierna har jag faktiskt lyckats vinna 33% av partierna genom åren. Mina motståndare tycks också tydligen ha drabbats av de ovan beskrivna lagarna ibland. Och tur är väl det.

    SvaraRadera
  3. Anders, mycket intressanta råd. De ska börja användas omedelbums.
    Trevlig helg önskar jag dig och hustrun.

    SvaraRadera
  4. Annica: Alltid trevligt att vara till nån nytta. Och tack detsamma (om helgen alltså).

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...