söndag 13 januari 2019

Pessimism

Om pessimism


Asleigh Brilliant: ”Jag mår mycket bättre nu när jag gett upp hoppet.”

Ronnie Shakes: ”Jag tänkte köpa boken ’Positivt tänkande’, men så tänkte jag: Vad i helvete ska det tjäna till?”

”Det är alltid mörkast innan det blir nattsvart”.

”Ljuset i tunneln är säkert ett tåg”.

Visst är det fint med riktiga pessimister? Inte den där lite pessimistiska sorten som ser sitt liv lite i halvgrått, utan de där riktiga pessimisterna som inte kan tänka sig att en ljusglimt skulle kunna komma åt deras håll vid något enda tillfälle.

Jag har en dylik granne, och pratstunderna med honom får mig alltid på extra gott humör. När man efteråt tänker på vad han sagt, kan man sitta och småle i flera timmar. Hustrun brukar titta frågande och det har hänt att hon fått för sig att jag nallat av julkonjaken, något som jag naturligtvis aldrig gör.

5 kommentarer:

  1. Pessimist = person med en sund och realistisk syn på tillvaron. (Ställer man in sig på det värsta så kan det ju bara bli bättre.) ��

    "... och ur kaoset talade en röst och sa: `Le och var glad, ty det kunde vara värre.´ Och jag log och var glad och det blev värre." (Okänd)

    SvaraRadera
  2. Vad nu då ... efter parentesen beställde jag ju en blinkande smiley?! Datorer!!!

    SvaraRadera
  3. Annica: Pessimist ="person med en sund och realistisk syn på tillvaron" är fullkomligt sant och nödvändigt, något som jag kommer att fundera om i mitt nästa inlägg om optimister.

    SvaraRadera
  4. Lyckliga pessimister är inte oroliga för att något hemskt ska hända. De förutsätter det.
    (Bylund)

    Av naturen är vi alla pessimister. Det är därför vi använder cykelhjälm och bilbälte. Så säger Bylund/Lundberg i sin bok "Den lycklige pessimisten."

    Själv är jag döless på alla självhjälpsgurun och hurtbullekonsulenter. Äkta pessimism som hos mig och din granne är äkta och får andra på gott humör.

    SvaraRadera
  5. Några som verkligen borde ha nytta av en pessimist på axeln är ju kommunala byggprojektledare och -beslutsfattare. Jag tror inte att jag sett ett enda kommunalt storbygge som hållit budgeten. Där brukar optimisterna få råda oemotsagda.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...