lördag 15 december 2018

Maraton

Om amatörmaratonlöpare


Tidigare har jag beskrivit bowlingspelare och orienterare och vad som driver dem. Nu ska jag ta några rader i anspråk för att beskriva en amatörmaratonlöpare och hans bakgrund.

För en van iakttagare, människokännare och analytiker som jag är det tämligen självklart vad som driver dem som plågar sig lufsande miltals på hårt asfalt utan att ha en minsta chans att ta del av prisbordets fröjder: De fick inte gå hemifrån när de var små!

Förmodligen hade de mammor av den där jätteängsliga sorten som alltid undrar var barnet är. Vad händer? Jo, som ett skott på posten kommer reaktionen när de vuxit upp; de försöker genast springa så långt hemifrån som möjligt.

Det märkliga med dessa vilsna stackare är att de försöker hävda att de mår bra av att springa långt. En ”kick” för kroppen menar man. Bluff, säger jag. Om man placerar mig i en solstol med en kall öl i näven en dag när vädret är på bra humör, kan jag garantera att jag mår mycket bättre än om jag försökte springa flera mil på hård asfalt.

Elementärt, min käre Watson. (Heter du förresten Watson? Lustigt namn på en svensk kan man tycka).

2 kommentarer:

  1. I den ljuvliga sommar, när man sakta går och njuter av att finnas till kommer det alltid några hurtbullar som springer och svettas och icke alls ser det sköna i naturen. Jag förundras storligen.


    Dock vill jag påpeka att ängsliga mammor är helt oskyldiga till maratonmännen. Det är självpåtaget självplågeri.

    SvaraRadera
  2. Fint Gunnel, nästan ädelt, tar du mammorna i försvar. Kännas närmast rörande bra att läsa.

    Nu har jag bara en sport kvar att analysera, tror jag. Och där kommer jag inte att skylla på mammorna, tror jag.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...