torsdag 13 december 2018

Katter m m

Om katter och blomflugor


När man ska läsa morgontidningen finner man ofta att det inte låter sig göras. Katten har vanligtvis hunnit före och lagt sig på den. Eftersom jag är en godhjärtad person som ogärna stör andras välförtjänta vila får jag vänta tills katten vaknar för att se vad som tilldragit sig i världen. Och inte går den att lura iväg från just dagens tidning heller, jag har försökt att lägga ut både Åhlenskatalogen och gårdagens tidning men nej, färska nyheter ska det vara. Katter kanske tar in nyheter via pälsen?

Mina försök att hålla mig allmänbildad och á jour med den aktuella verkligheten kommer därför ofta på skam. För det mesta är jag helt okunnig om vad Trump, May, kungahuset och veganerna har hittat på. Men tänk inte illa om mig för det. Tänk i stället att ”Han är i alla fall snäll mot djur”. Och det kan man ju tyvärr inte säga om alla nu för tiden.

Det värsta med katten är att den numera har börjat förutse allt vad jag tänker göra. Om jag ska gå ut i vinterkylan så ligger den på min mössa, och om det någon gång skulle börja pirra till någonstans – ja du vet – (hoppas i alla fall för din skull att du vet) så ligger den på min fru och stirrar på mig på ett ostentativt och skadeglatt sätt.

Andra varelser som gärna sköter morgontidningsläsningsstörningsfunktionen hos mig är mina blomflugor. När de uppträder i grupp framför Folkbladet och ögonen börjar följa var sin fluga händer det att man vid läsningen av tidningen kan börja se ut som ett luffarschackparti i ansiktet.

Ja, så jobbigt är det att vara djurvän.

4 kommentarer:

  1. Du och katter, av någon anledning tänker jag på Bengt Holmberg då bloggen börjar handla om dessa djur som gärna klöser på mina syredoftande fötter!

    SvaraRadera
  2. Lennart: Min dåtida, otroligt människovänliga, katt hade 8 fötter under köksbordet att välja på. Vad jag minns klöste den inga, rynkade bara särskilt på näsan åt dina av någon outgrundlig anledning.

    SvaraRadera
  3. Av någon anledning tänker jag på Pelle Svanslös. Jag misstänker att sagoboken det är det närmaste du kommit en katt. Att du värnar om blomflugor är fint och visar att du har blommor hemma.

    SvaraRadera
  4. Det är aldrig fel att tänka på Pelle Svanslös. Jag har haft katt ett antal ggr i mitt liv. Den som Lennart refererar till hette Mirran. Undvek allt motbjudande, i synnerhet Lennarts fötter. Den klokaste katt jag haft hette Bellman, vägrade att gå ut ur huset. Dog tyvärr ung.

    Blomflugorna har jag aldrig lyckats namnge, de är för snabba.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...