söndag 2 december 2018

Eget bo? Råd till unga 4

Om bakfylla

 

Söndagsmorgonen efter midsommar vaknade jag tidigt hemma i min egen säng med en baksmälla som inte var av denna världen. Åskan i huvudet kom sig av att de hjärnceller som hade överlevt helgen röt ut sin rättmätiga vrede över sina avlivade kamrater. Tungan kändes som en död groda i ett fågelbo tillhörande någon ökenlevande art. Det var, som uttrycket säger, ”inte en fråga om att må, det var en fråga om att överleva”.

(Få se nu, vad gjorde jag i går? Hände det nåt i trappan när jag kom hem? Javisst, grannfrun! Den häxkäringen! Faaan! Men hon hjälpte mig få in nyckeln i låset i alla fall!)

Upplevelserna i min mage kunde utan svårighet tolkas som en komplicerad form av härdsmälta, och att jag inom kort skulle råka ut för en svårartad reaktorläcka framstod alltmer klart för varje sekund som gick.

(Och på puben! Hällde öl på…. Faaan!)

Trots att jag insåg att jag skulle förlora, försökte jag andas djupt och lugnt och kämpa emot. Efter en stund tog emellertid naturen ut sin rätt, och med grönaktig ångestsvett pärlande i pannan rusade jag mot toaletten med hopp att hinna fram och – att det skulle kännas bättre efteråt. Jag hann!

Alltså:

När du flyttar hemifrån till ett eget boende, tänk då på att välja en lägenhet där toaletten inte ligger så långt ifrån sovrummet. Snabb tillgänglighet till våtrumsfaciliteter kan vara mycket viktig ibland. Det är långt ifrån alltid som man kommer ihåg att ställa in en hink bredvid sängen när man lägger sig. Särskilt vid storhelger kan det vara ett problem. Man överskattar ofta den kommande morgonens hälsotillstånd just vid sänggåendet.

Det kanske också måste påpekas att det kan vara bra om tvättfatet finns nära toalettstolen, då härdsmältor av ovannämnda slag kan vara dubbelriktade, om ni förstår vad jag menar. Tänk på det!

5 kommentarer:

  1. Här har herr "Extra allt" kommit lite fel i rådgivningen. Baksmälla är något som de flesta aldrig upplevt. Det är möjligt att baksmällan var vanlig bland manliga 40-talare men idag är man betydligt nyktrare. Behoven av badrum i lägenheter kvarstår men tack och lov mera sällan av den anledning som rådgivaren påstår.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Att prova på en baksmälla år lärorikt och ingår i det koncept som framgår i lite olika form i såväl Apostlagärningarna som i 1:a brevet till Thessalonikerna: "Man ska prova allt och behålla det som är gott".

    Att baksmälla skulle vara ovanligt numera är nog en fördom som du fått när du läst "Flickornas Julbok" från 1948. Fråga t ex Anders Borg om han upplevt den.

    SvaraRadera
  3. Det finns lärdomar man klarar sig utan. Baksmällan är en sådan vad än bibeln säger om att pröva allt. Man får en helt annan visdom om man läser Flickornas julbok.


    Du kanske har rätt i att Anders Borg också upplevt baksmälla. Åtminstone dagarna efter när han var högvilt i kvällspressen.

    SvaraRadera
  4. Här tror jag bestämt att en varning är på sin plats: Råd från "Extra allt" bör tas med många nypor salt! Bästa rådet, till alla, är: Drick ALDRIG alkohol! Det är bara dumt och kostar pengar. Som nykterist undviker man baksmälla, minnesluckor och att göra bort sig. Förresten, det sista klarar många galant — utan sprit i kroppen.

    SvaraRadera
  5. Gunnel och Annica: Trots era, minst sagt, rabiata protester kommer jag att, förmodligen imorgon, återkomma med ännu skarpare och sanna iakttagelser. Även då försedda med goda råd till en vilsen ungdom.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...