torsdag 29 november 2018

Bowling. Råd till unga 3

Sport: Om bowling


Jag har alltid undrat vad det är som driver bowlingspelare. Att folk fullt frivilligt vill stå timme efter timme och rulla tunga klot mot käglor, som aldrig gjort någon människa något för när, är mer än jag kan förstå. Vi får hoppas att den moderna forskningen, som det pratas så mycket om, så småningom kan lösa gåtan.

Den enda teori jag kan komma på, som på ett någorlunda bra sätt skulle kunna förklara deras beteende, är att de varit otroligt dåliga på att spela kula som barn och fått lida svårt för det under småskoleperioden. Därför försöker de i vuxen ålder att kompensera sina traumatiska barndomsupplevelser med ett flitigt klotrullande.

Bowlingens komplicerade poängberäkningssystem, som ju ingen förnuftig människa heller kan begripa, verkar för övrigt vara hämtad från samma psykologiska bakgrund. I sättet att räkna poäng avslöjas att de också har ett besvärande matematikkomplex att bära på, de stackars bowlingspelarna.

Jag grundar ovanstående logiska påståenden på egna empiriska erfarenheter. I skolåldern hade jag kort hår och vingmutteröron, vilka besvärade mig oerhört. Nu ser man många äldre med långt tjockt hår –  i mitt fall låter det inte sig göras - och deras vingmutteröron syns inte! Mycket oförklarligt vuxenbeteende, ta då som exempel bowlingspelande eller gubbar med stora hårsvall, har sin förklaring i barndomen. Grunden till allt man gör senare i livet läggs alltså mycket tidigt! V s b.

Därför:

Passera alltid bowlinghallar med en försiktig, men fullt märkbar, huvudskakning.

8 kommentarer:

  1. Jag kan tycka att bowling är ganska intressant. Vet inte vad det kan ha med min barndom att göra. Däremot har jag oerhört svårt för tennis, curling och vattenpolo.

    Men vad jag gillar mest av allt är att läsa hockeytabellen.

    SvaraRadera
  2. Värst är att man måste ha speciella skor i bowlinghallen. Jag har för stora fötter. Kul att Gunnel läser hockeytabellen efter alla dessa år av koll i botten:

    SvaraRadera
  3. Gunnel: Jag har faktiskt spelat bowling en gång. I Malmberget. Men det var någon som hade saboterat golvet, det var stora rännor i det något som gjorde det nästan omöjligt att få fram klotet till käglorna. Jag klagade naturligtvis i kiosken, men den unga damen där stirrade bara oförstående på mig. Ja, se den ungdomen!

    Inte gör man sådana rännor i hockeygolvet inte.

    Lennart: Visst gläder det oss att Luleborna inte behöver läsa sanningsvittnet Norrländskan upp och ner för en gång skull?

    SvaraRadera
  4. Grattis på namnsdagen, Anders!

    SvaraRadera
  5. Grattis på namnsdagen, jo nog måste det vara bra att slippa läsa DSN.

    SvaraRadera
  6. Man tackar. Dagen ska firas ordentligt.

    SvaraRadera
  7. Ett sent grattis på namnsdagen, Anders! Hoppas du hämtat dig efter firandet.
    Bowling skulle jag gärna prova på ... men antagligen skulle klotet rulla vilset omkring mot allting annat än käglorna. Eller också missade jag att släppa klotet i rätt ögonblick så jag hamnade i rännan och bröt alla fingrar.
    Gunnel, håller helt med dig om vattenpolo, finns knappast knäppare sport.

    SvaraRadera
  8. Jodå tack, har hämtat mig bra. Firade bl a med en Napoleonbakelse f f g i mitt liv. En massa grädde mellan lager av nåt odefinierat sött. Man förstår ju att Napoleon blev som han blev...

    Återkommer nog så småningom med andra av mina "favorit"sporter.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...