fredag 23 november 2018

Miljonär? Råd till unga 1

Hur man blir miljonär


Om man inte vinner på tipset eller ärver någon rik släkting, som blivit rik genom att vinna på tipset, ärva någon rik släkting, eller att följa mina spartips nedan, finns det huvudsakligen två bra sätt att bli miljonär. Det är att följa mina spartips nedan:

Om (tips 1) du lägger undan en femhundring varje dag i ett stort kuvert blir du miljonär på 1 000 000 : 500 = 2 000 dagar. Cirka 5,5 år alltså! Ett bra och relativt snabbt sätt som verkligen kan rekommenderas. Haken är att du måste komma ihåg att lägga i pengarna varje dag, även de dagar du är bakis eller din pojk- eller flickvän flyttat till Stockholm.

Du måste också vara noga med att gömma kuvertet så din mamma inte ser det när hon kommer för att städa och tvätta åt dig. Hon kan lätt missförstå situationen och få för sig att hon ska ha del av pengarna, en sorts betalning, för sitt arbete. Och det vore ju onödigt, eller hur?

Personligen var jag för korkad för att använda ovanstående metod så jag gjorde i stället så här (tips 2):

Årsskiftet 1979 - 1980 slutade jag med två saker som jag ditintills gjort varje dag: Röka och köpa kvällstidningarna.

(Idiot, det finns två kvällstidningar!)

OK. Årsskiftet 1979 - 1980 slutade jag med tre saker som jag ditintills gjort varje dag: Röka och köpa kvällstidningarna.

(Hallå, det finns 20 cigaretter i ett paket!)

OK igen. Årsskiftet 1979 - 1980 slutade jag med tjugotre saker som jag ditintills gjort varje dag: Röka och köpa kvällstidningarna.

(Nu blir det värre och värre. 20 cigaretter + 2 kvällstidningar = 22!)

Förlåt. Jag måste ha räknat det tomma cigarettpaketet också i hastigheten. Alltså:

Årsskiftet 1979 - 1980 slutade jag med tjugotvå saker som jag ditintills gjort varje dag: Röka och köpa kvällstidningarna. Pengarna som blev över satte jag in i diverse fonder. När tidningarna och cigaretterna blev dyrare ökade jag på insättningssumman i motsvarande mån.

Och, förutom att detta har gjort mig till expert på prisutvecklingen inom områdena kvällspress och cigaretter, har det numera gjort mig till miljonär!  Problemet är bara att jag numera blivit så gammal och slut att jag inte orkar sätta sprätt på pengarna. Det blir väldigt lite sprätt nu för tiden måste jag säga.

Ett annat problem är att jag inte kommer åt pengarna. De har dragit in alla post- och bankkontor jag känner till och ersatt dem med nya bankautomater, apparater som sitter så högt upp att jag inte riktigt når upp. (Jag kanske inte har nämnt att jag är ganska småväxt). Nu kanske du invänder att jag borde ta med mig en pall när jag besöker bankautomaten, men jag är rädd för att uppfattas som löjlig. Och inte törs jag lämna ut koden till mina släktingar heller, då skulle nog slantarna försvinna ganska fort är jag rädd. För övrigt har jag glömt koden.

För att få ett någorlunda drägligt liv har jag därför berättat för mina släktingar hur rik jag är samt att den som passar upp mig bäst ska få ärva alltihop. Men jag låter aldrig någon av dem veta vem som ligger bäst till, för då är nog risken stor att jag skulle vakna upp en vacker dag med en föga känd orientalisk dolk genom hjärtat, och det skulle nog inte kännas särskilt trevligt.

Alltså: Bli gärna rik men se till att du kommer åt pengarna! Och – akta er för Euro – i den valutan är det mycket svårare att bli miljonär!

2 kommentarer:

  1. Man vaknar inte upp om man fått en orientalisk dolk genom hjärtat, Anders. För säkerhets skull och innan dolken träffar bör du ge koden till mig, din trogna tillskyndare, som genast skulle sprätta pengarna helt enligt din önskan. Om du nu har någon önskan, annars får jag väl sprätta efter bästa förmåga.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Eftersom förmodligen ingen annan kommit på den, så förstod jag att koden 0000 eller 1234 var enklast och bäst att komma ihåg för mig - MEN eftersom jag är extremt darrhänt så blev koden tydligen något annat. Så - lycka till!

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...