onsdag 21 november 2018

Introduktion


Min syster tycker att jag har skrivit en hel massa kloka saker genom åren. Hon skriver själv och det är hon som tvingat mig till denna sammanställning. Det är alltid bra att ha någon att skylla på.



Min fru förhåller sig ganska neutral, en klok politik som jag har märkt att fruar brukar ha. Min bror och svåger brukar skaka lätt på respektive huvud när de tror att jag inte ser.



(Min systers ungdom inföll f ö någon gång under Kambrium- och Silurtiden och präglades av 1) sprit. D v s brist på sådan och 2) stor tillgång till extremt socialrealistisk preerotisk pseudovåldslitteratur av typ ”Flickornas Julbok”. Därför skriver hon alltid ur en nykter och feministisk synvinkel.)



Min bror har också försökt att skriva lite själv, men han har en tråkig tendens att alltid fastna i kanten av någon Sara Lidmansk blötmyr varifrån han sedan aldrig kommer.



Vem är då jag? En presentation:



Jag har avgått som segrare i 100 % av ett välkänt litteratursällskaps två (alla) korsordstävlingar. Därför ombads jag att insända ett idolporträtt att hanteras av styrelsen. Som förklaring till fotot bifogade jag följande öppenhjärtiga beskrivning, som även går bra att använda i detta sammanhang:




Korta fakta om pristagaren:



Namn:                          Anders Hermansson



Civilstånd:                    Sorry, tjejer. Gift sedan länge med Nahide från Turkiet.



Går:                              Starkt framåtlutande med sluttande panna och slö blick. Knogarna har en tendens att släpa i marken.



Saliv:                           Stark. Fräter vanligen sönder både frimärke och brev. Posten har klagat.



Klädskapare:                Anlitar vanligen Omar, tältmakaren.



Röker:                          Lax, ibland sik, beror på tillgången.



Dricker:                        Skotskt till vardags, Irländskt till helgs. (Ryktet om hembränt på morgnarna dementeras å det bestämdaste)



Favoriträtt:                   Tilltugg till ovanstående.



Favoritfel:                    Har inga fel utom de som påpekas av hustrun.



Livsfilosofi:                  Synda långsamt.



Valspråk:                      ”Hellre tung i gumpen än orörlig i hjärnan”.



Konsumtionsteori:        ”Köp inget onödigt, köp Bushmills Malt”.



Läser:                           Lika gärna Tin-Tin som Shakespeare.



Arbete:                         Skaffade mig en gång ett Arbete. Kan bara skylla på ungdomligt oförstånd. Lyckades bra med luncherna och fikarasterna. De andra uppdragen verkade lite överdrivna. Lyckades ta mig ur Arbete 1990. Numera mera vegetativ. Stressar inte mycket.



Livsambition:               Att få lite annan post än den jag normalt får från kronofogden och skattemyndigheten.



Övriga meriter:             Har åkt fast för fortkörning på väg till Vinmonopolet i Molde, Norge.



                  Har ertappats med smuggling av diesel i Övertorneå.



Har fjällvandrat i Riksgränsen. (Sträckan hotellrummet – hotellbaren - hotellhickrummethick).



Har varit vokalist och uppträtt till full orkester några midsommaraftnar på Udden, Lainejaur.

4 kommentarer:

  1. Välkommen till bloggvärden, Anders! Mycket intressant introduktion som kommer att locka många läsare. Ser med glädje att du anser mig vara en nykter och klok feminist. Det är ett välkänt faktum att den äldsta i en syskonskara brukar bli den förståndigaste.


    Flickornas julbok får bli min kvällslitteratur. Den boken kommer säkert att tvätta bort olusten jag känner efter att ha lyssnat till en förfärligt dålig bok av Leif GW.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din väna kommentar! Det var inte lätt att komma igång med detta bloggande, datoridiot som man är. Jag kommer snart (ja,ja) att återkomma, då med en serie råd till unga personer, världsvan och mogen som jag numera är. Att sprida vår erfarenhet är ju ett måste, med tanke på hur det har blivit här i världen.

      Radera
  2. Hälsningar från myrkanten!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med din Polaris Ranger lär du kanske ta dig därifrån så småningom... Förresten är det väl slut på snåttren nu?

      Radera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...