söndag 10 maj 2020

Präster

Jag undrar om det finns någon yrkesgrupp som man driver så mycket med, i TV, Film, Teater och Litteratur, som präster? Är det för att det är så lätt att förvanska deras profession eller vad kan det bero på? Präster och sprit är ju tacksamt. Exempel:


Ett köpmanshus i skärgården: Ernst Günther är ju suverän.
Hemsöborna: Prästen i Edwin Adolphssons gestalt.
Gösta Berlings saga: ”Äntligen kom prästen…”
Hem till byn: Den olyckliga kvinnliga prästen.
Skärgårdsdoktorn: Ingen sprit, men mesig på alla vis.
Såsom i himmelen: Hyfsat packad präst.
Så ock på jorden: Men duktig barnmorska
Änglagård: Stackars Brynolfsson på symötet.
Doktor Glas: Pastor Gregorius, liderlig, hycklande och inskränkt.
En prins i New York: Hysterisk präst.

Har du någon fler? Själv brukar jag åberopa I-chabod, en av de många prästerna som nämns i bibeln, när jag t ex spelar fia. Detta för att tärningen ska stå mig bi. Men det visar sig ofta att ”Härligheten är borta från Israel”, som hans mor sa. Då får det bli Wankan Tankan, den store indianske anden i stället. Om det inte hjälper irriterar det i alla fall mina motståndare.

5 kommentarer:

  1. Pastor Jansson — som inte hade några bestämda åsikter om nånting. Räknas han?

    SvaraRadera
  2. "Tänk om jag gifter mig med prästen" är den enda film med prästanknytning som jag har sett. Sen ser jag Gunnar Björnstrand framför mig i prästmundering, troligen i någon Bergmanfilm.

    SvaraRadera
  3. Annica: Självklart platsar pastor Jansson. Livet är i alla fall som en påse.

    Gunnel: Båda är tyvärr obekanta för mig. Jag är ingen Bergmanfan (törs man erkänna sånt?) Det är ju lite som att svära i kyrkan...

    SvaraRadera
  4. Bergman själv var prästson och i Fanny och Alexander spelade Jan Malmsjö en mycket elak biskop. "Tänk om jag gifter mig med prästen" är en film från 40-talet med Viveka Lindfors och Georg Rydeberg.
    Se där! Nu fick jag ge dig lite värdelöst vetande.

    SvaraRadera
  5. Gunnel: Jan Malmsjö var verkligen bra i den rollen. F ö så önskar jag att vi skulle ha "korridorprästen", som vi hade mina första år i realskolan, inspelad på film. Han tog också sin roll på allvar.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...