onsdag 1 april 2020

Home, sweet home

Boende

Att hitta nånstans att bo har sina sidor, och numera dessutom utopiskt dyrt för många unga. Det var lättare förr.


Mitt barndomshem. En idyll. Syrrans bild.

Under gymnasietiden bodde jag på lite olika ställen i Luleå.

1968 -1980 varierade boendet högst väsentligt, från husvagn till en elvarummare på Östermalm i Stockholm. ”Wherever I hang my hat is my home”.

När Nahide kom in i mitt liv köpte vi en gullig liten 2:a på Bärnstensvägen i Umeå innan det blev två lägenheter i Lycksele, följt av ett eget radhus på Näckvägen.


”I väntan på postmannen”

1992 gick flytten till Skellefteå, till en liten radhustrea på Fäbodgatan där vi har bott sedan dess.


Det tycks ha snöat mycket i våra liv. Bra skoterföre.

6 kommentarer:

  1. Trots den myckna snön visar varken du eller Nahide det minsta lilla tecken på att ni skulle vara insnöade. :)

    SvaraRadera
  2. Vilken fin bild av vårt barndomshem. Skicklig fotograf! Svensken flyttar i medeltal 11 gånger i sitt liv. Det stämmer exakt på mig.

    SvaraRadera
  3. Annica: Tur att vi har en vaktmästare som skottar ut oss när vi är insnöade.

    Gunnel: Bostadsort och flyttande blir för mig något av en filosofisk fråga. Åtminstone på 70-talet. Om jag bodde i husvagn och jobbade på en ort 2 - 3 veckor (och fick posten dit), räknas det som boende? Ett sommarvikariat i Sollefteå, där jag bodde på 2 olika ställen, hur räknas det? Mantalsskriven försökte jag alltid om möjligt vara i den kommun där skatten var lägst.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Ny kommentar av skribenten: Man ska ha gjort flyttanmälan, satt upp gardiner och ha en alldeles egen brevlåda.

    SvaraRadera
  6. Problem: Jag hade box- eller fackadress gratis där jag jobbade. Flyttanmälan undvek jag om skatten var högre dit jag kom, Kalix var bra eftersom de hade låg kommunalskatt på den tiden. Satt upp gardiner kan jag bara minnas att jag gjort en gång, och då med hjälp av mina närmaste kvinnliga släktingar. Här menar jag 68 - 80 alltså, efter 1980 blev det ju ordning och reda även på mig. Efter 1980 5 st postlådor eller brevinkast. (räknas brevinkast??

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...