onsdag 11 mars 2020

Skräckupplevelser

Varuhus

Hösten 1968 fick jag min första rejäla löning 800:- svenska riksdaler. Jag hade naturligtvis tjänat pengar tidigare, men det var mest fickdito. Eftersom jag befann mig i Umeå vid tillfället gick jag in på Åhlens med min stora plånbok och tänkte att – ja, nu ska här handlas.

Men – jag hittade inte en enda sak som jag ville ha. ”Det är nog något fel på mig” tänkte jag, ”alla andra köper ju grejer”.

Och så har mitt liv fortsatt. Till råga på allt är min fru likadan. Vi gick på rekommendation från en släkting in på Bil-Tema där det skulle finnas massor av spännande saker. Besöket resulterade i var sin varmkorv för en femma styck vid utgången.

ÖB, Jula, Jysk, Rusta och allt vad de heter – tänk om alla vore som oss! Konkurserna skulle ju stå som spön i backen. Och det vill vi ju inte. Snälla - tänk på att alla sorter behövs.

IKEA har jag inte nämnt. Stort varuhus - stor ångest. Och Ullared – där har vi väl det egentliga helvetet. Såg ett avsnitt på TV en gång för att en gammal arbetskompis till mig, Dick Larsson, vunnit ett pris där med nån klädhängare. Må den Gud jag aldrig trott på, och alla de ca 2 500 andra gudarna vi trott på genom mänsklighetens historia, aldrig låta mig hamna där!

6 kommentarer:

  1. Kan det ha varit jag som rekommenderade Biltema. Jag njuter varje gång jag besöker jula och Biltema på Solbacken. Jag har slösat många kronor där och då förstår man varför man ständigt är black. Får väl låna av den nya Rickard i Skellefteå !

    SvaraRadera
  2. Lennart: Jo, det var du som tipsade. Men eftersom de inte verkade ha några avdelningar för klassisk musik, litteratur, numismatik(!) och filateli så blev det bara varmkorv - som sagt. Avd för osteologi saknades också.

    SvaraRadera
  3. IKEA får några hundralappar av mig varje år. För övrigt går mina pengar till Kvantum och Apoteket. Lusten till shopping är helt borta.

    SvaraRadera
  4. Gunnel: Man håller ju tyvärr på att vara i den åldern då Apotekskontot är ungefär lika stort som Coop-kontot... F ö är Kvantum en bra affär, men den ligger så förbaskat avsides för oss som inte har någon bil.

    SvaraRadera
  5. För en del är det lika långt till Kvantum som till Solbacken. Konsum i Malå har inte klassisk musik heller. Har dock varmkorv, men den får man värma själv. Bortskämda stadsbor !

    SvaraRadera
  6. Lennart: I-landsproblem. I tävlingen om vem som är mest bortskämd leder nog den person som bara måste skicka ut frun med pimpelspöt för att få sig en nyfångad harr till middag!

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...