tisdag 28 januari 2020

Körkort

Körkort

P g a förekommen anledning letade min fru och jag efter våra bröllopsbilder häromdagen. De återfanns längst in i en låda i tvättstugan, där vi någon gång tyckt att det var bästa platsen att förvara dem. Man upphör aldrig att förvåna sig själv.

Jag hittade dessutom mitt internationella körkort! Jag har faktiskt använt det, framfört en gammal Anadol efter stora kustvägen vid Svarta Havet i Turkiet. Anadolen hade plastsäten, efter en stund kändes det som infanterield i röven i den 36-gradiga värmen.
Det var ingen barnlek att köra bil i Turkiet. Bäst vad det var hade någon tippat av ett gruslass på ens väghalva, man förväntades se sig för. Stackars den som måste köra bil i mörker i Turkiet.

Jag hittar ingen giltighetstid på körkortet, det kanske gäller än?

5 kommentarer:

  1. Om man ser bilden på innehavaren först så är nog körkortet ogiltigt. Idag skulle nog den turkiska polisen sätta stopp för resan omedelbart och kontakta svenska myndigheter för att höra om det finns så eleganta män i Sverige.

    SvaraRadera
  2. Så allvarlig du såg ut på det internationella körkortet. Ganska märkligt att det inte finns angivet hur länge det är giltigt. Tror dock att det är bäst du stannar hemma och inte försöker testa de turkiska vägarna.

    SvaraRadera
  3. Lennart: Du förstår dig i sanning på skönhet.

    Gunnel: Jag ser alltid allvarlig ut på bild. Ett problem.

    Anadolen var en 71:a och stod skriven på min svärfar. När hela släkten hade försvunnit från Samsun och bilen fanns kvar var Nahide tvungen att åka till Stockholm och turkiska konsulatet 2007 för att skriva på ett intyg att en kusin skulle få skrota den. Tala om byråkrati!

    SvaraRadera
  4. När jag for till USA 1975 så skaffade jag också ett internationellt körkort. Men jag var för feg för att köra där. Mina släktingar erbjöd mig att låna deras bil för att fara runt i omgivningarna men jag tackade nej. Jag skulle behövt en guide/kartläsare med mig.

    SvaraRadera
  5. Annica: Jag har dammat in i den värsta Stockholms- och Köpenhamnstrafik utan att fundera extra, men där på kustvägen efter Svarta Havet (f ö väldigt vacker) - jädrar vad jag höll fast mig i ratten.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...