torsdag 19 december 2019

Autografer

Autografer

I hela mitt liv har jag varit en hängiven autografsamlare. Hittills har jag fått ihop fyra stycken, varav tre fanns i den stora lådan vykort jag kom över i Jönköping. Mora-Nisses kan jag tyvärr inte hitta just nu, men den finns här, nånstans.

 
Roland Stoltz autograf fick jag när jag helt otippat hamnade på en Handlarn-invigning som felannonserats så jag fick prata med honom ostört i närmare en halvtimme. Han visade sig vara en riktigt trevlig prick när han väl kommit över sin initiala blyghet inför undertecknad.

 
Han var nog lite starstruck, den gode Roland.

5 kommentarer:

  1. Rolle fick väl din autograf. Det enda autografer jag fått är när jag köpt böcker av olika författare som Mona Sahlin, Björn Hellberg och Anders och Nahide. Mona förlorade jag i flytten men de andra har jag kvar.

    SvaraRadera
  2. Han ville säkert ha min autograf men vågade nog inte be om den.

    SvaraRadera
  3. Om du ber snällt så kan jag sända min autograf. Jag är förstås ganska okänd men man vet ju inte vad ens eftermäle blir? ;)
    Jag har EN autograf, den fick jag av operasångaren Gösta Kjellertz efter en operettföreställning här i stan (läroverkets aula — långt före Kulturens Hus tillkomst). Det var någon gång decennieskiftet 1950-60. Jag väntade utanför personalingången och eftersom jag inte hade något att skriva på så föreslog Kjellertz min lilla handväska. Den finns fortfarande i min ägo. Kan ses här:
    https://antasnaque.blogspot.com/2012/04/gamla-handvaskor.html

    SvaraRadera
  4. Haha, när jag läser igenom blogginlägget om väskorna ser jag att det var min kära moder som föreslog handväskan som autograf-"papper". Minnet har tydligen försämrats på dryga sju år ...

    SvaraRadera
  5. Annica: Ber att få tacka för ditt oerhört generösa erbjudande, oss storsamlare emellan. Tyvärr måste jag nog avstå, då konsekvenserna skulle kunna bli förödande. Tänk om min fru inte förstår andemeningen med gåvan utan fördomsfullt får för sig att jag börjat samla på små damhandväskor. Där går nog gränsen för henne är jag rädd trots att hon är medveten om att jag är feminist (fick 9 rätt av 9 möjliga på testet). Men tack i alla fall!

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...