söndag 22 december 2019

Tidningar


Tidningar

I mitt hushåll prenumererar vi på två tidningar, DN och Folkbladet. Läser (i den mån Tidningstjänst ids bära ut dem) och analyserar artiklarna. En frukost utan prasslande papperstidning och dithörande diskussion är ju som kärlek utan kyssar om du förstår hur jag menar. Fruktar den dag tidningsdöden slår till på allvar.



Den åttasidiga tidningen ”Hvad Nytt, Hvad Nytt” på bilden är från 1 Oktober 1777 och intressant ur flera perspektiv. Innehållet är mycket varierat och eftersom den är från Göteborg finns det en mängd sjöfartsnyheter. Lite svårläst kanske, men efter en stund går det faktiskt att tyda innehållet. Har inte hittat några fejk njos.



Varför jag äger denna tidning? Ja, vad hamnar inte hos en samlare? Köpte den i Stockholm 1968 utanför ett ölcafé för en femma av en ohyggligt törstig man.

5 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen att den prasslande morgontidningen får vara kvar så länge jag är kvar. Sitta och morgonfika utan tidning det vill jag inte.

    Må du och hustrun ha en trevlig jul med mycket tidningsläsning och god mat. Vårat "främmen" har redan kommit.

    SvaraRadera
  2. En prasslande morgontidning är ett måste till frukosten. Må den finnas kvar länge än, men tyvärr är den nog utrotningshotad.
    Önskar dig och hustrun en riktigt GOD JUL!

    SvaraRadera
  3. Gunnel och Annica: Önskar er också en God Jul och i synnerhet ett Gott Nytt År med så lite krämpor som möjligt. F ö hade jag hoppats på att ni som sett varenda "Antikrundan" och "Bytt är Bytt", och därmed kan betraktas som experter, skulle ha värderat mitt unika tidningsexemplar.

    SvaraRadera
  4. 1 km till brevlådan. Morgontidning är en lyx för stadsbor. Tänk på det gamla postisar ! God Jul i Skellefteå och AIK !

    SvaraRadera
  5. Lennart: En sväng med din Yamaha fleratusen t o r postlådan tar inte just längre tid än vår promenad till och från vår låda skulle jag tro. F ö kommer det att bli en lägenhet till salu här så småningom så då kan ju du flytta hit till morgontidningarnas och AIK:s rike!

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...