måndag 16 december 2019

Julfirande

Julfirande

Jag har en bekännelse att göra: min fru och jag har inte firat jul på över 20 år. Någon gång på 90-talet, när mina syskonbarn lärt sig att andas själva såg vi ingen anledning att fortsätta med klappandet.

Men – lite lögn är det, all den goda maten har vi inte tagit bort ur traditionerna. Synd bara att man blir mätt så fort nu för tiden.

Det finns dock en fara med att göra som vi gör. Tänk om alla gjorde det! Hur många affärer skulle inte konka då? Tanken svindlar. Men vi är så dåliga på att hitta något som vi vill köpa. Vi kan gå genom ett stort varuhus och inte hitta någonting som lockar – ja det skulle i så fall vara en varmkorv vid utgången då.

På bilden kan man se ett vackert foto av min syster i bakgrunden när jag poserar framför en 50-talsjulgran.

5 kommentarer:

  1. Vacker pojke, vacker gran. Tror att ljusslingan med de 7 små dvärgarna sitter i granen. Det vackra fotot i bakgrunden måste jag plocka fram. Man var ju gullig på den tiden.

    Vi firar rätt ordentligt med knytis på Östergatan. Julklappar endast till de som inte har egen inkomst, det är inte så många och de är unga.
    Trevlig jul till dig och Nahide, ät gott och må väl.

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du hälsar till alla mina trevliga släktingar och önskar dem god jul när du kommer till Östergatan.

    Det tråkigaste med julen är ju att alla tv-kanaler byter ut sina ordinarie program och ersätter dem med en massa skrot som man sett hundra gånger förut. Inte att undra på att människor som är ensamma, och som inte vill vara det, får spader.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det är jag som är kanonfotografen. Jag har dock inte sett något honorar för den.

    SvaraRadera
  4. Julgransbelysningen finns kvar men bara två gamla tomtar lyser!

    SvaraRadera
  5. Anonym: Inget honorar? Kan bara skylla på marknadskrafterna. Modellens apanage har också uteblivit. F ö är jag nog skyldig anonym ett extra honorar för att hen, en gång i tiden, fixade ansökningsblanketter till posthögskolan när jag aningslöst var på väg in under Kooperationens hårda fana, där jag förmodligen skulle ha ställt till mer oreda än jag hann med i Posten och Postens Diligenstrafik.

    Lennart: Det var kvalité på den tidens tomtar! Inte konstigt att några gått till de sälla julklappsjaktmarkerna.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...