tisdag 1 oktober 2019

Vin

Viner

Jag tycker om att läsa tidningar och deras vintips – och ofta är deras rekommendationer inriktade på viner som är alldeles för dyra för medelhermansson – och passande till de mest underliga maträtter. Passar bäst till friterad bambu, välinoljad bäver och allt vad mest det kan vara.

På bilden har jag samlat ihop några röda viner under hundringen som täcker de flesta behov till vad vi äter för det mesta. Finns förhoppsligen på ditt systembolag. Kallas förmodligen föraktfullt "bonniga” av fin-i-kanten-experterna.

Och akta er för lådvin – alla i branschen vet att man tillsätter saker för att försöka hålla kvalitén, svavel t ex. Men misslyckas. Lådvin håller inte vad man lovar.

Nämnde jag f ö att min fru vann en vinprovartävling här i stan? Synd att jag inta fick vara med. Jag hade säkert haft chans på att bli tvåa.

10 kommentarer:

  1. Rövin jer omasslit sä jer he bara !

    SvaraRadera
  2. Helt enig med föregående talare, men om man kämpar en hel kväll kan man få ner innehållet i ett glas.

    SvaraRadera
  3. Lite synd att se att all förfining och finess när det gäller matkultur hamnat hos den yngste av syskonen. Men - håll er till er surströmming (som jag f ö jämför med att äta ansjovis på ett utedass) och schlemiga kåldolmar ni så äter jag tuornedos kombinerat med nåt fint riojavin i stället. Skål!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar tacos och till det dricker jag päroncider. Det är inte bara förfining det är också väldigt gott.

    SvaraRadera
  5. Köttfärsrätter och rutten fisk... Hmmm. Hur står det till med tandstatusen?

    SvaraRadera
  6. Ingen lösgom i glaset, här sitter tänderna fortfarande stabilt fast i käken.

    SvaraRadera
  7. Att bara uttala sig på det viset om underbara kåldolmar, det vore ju ett helgerån att blöta ner dom med rödvin.

    SvaraRadera
  8. Gunnel: Grattis till de egna gaddarna.

    Lennart: Ett riktigt bra rödvin som förmodligen skulle passa bra till kåldolmar är av typ Arnegui Rioja Crianza 2014 (Portugal). Len i smaken och med avsaknad av både bitter och sur eftersmak. Ett bra balanserat vin med runda tanniner och med en ton av söta kryddor. Detta är en fruktig rioja med aromer av plommon, apelsin samt ekfat. Prova! Kan vara slut på bolaget men personalen kan säkert ge tips om ett liknande.

    SvaraRadera
  9. Du glömde munhåleupplevelsen !

    SvaraRadera
  10. Lite måste jag ju lämna åt konsumenten själv att avgöra!

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...