söndag 20 oktober 2019

Sushi

Sushi

Alla uppskattar inte denna maträtt, men riktigt bra Sushi är verkligen i min smak. Får man den dessutom med en 12-årig Saké, är lyckan fullständig. Det finns ingen maträtt som får mina Pavloviska hundar på alerten som denna. "Snålvattnet" rinner till närmast okontrollerbart.

 
Till efterrätt ser jag gärna en gammal enkel favorit, vanlig vaniljglass med sylt, gärna hjortron- eller smultronsylt med ett litet glas Offley Cachucha, vitt portvin. Smaker som egentligen är enkla men som ”gifter sig” på ett fantastiskt sätt. Lite 80-tal kanske, men kan ju vara bra ändå?

6 kommentarer:

  1. Håller med fullständigt, gillar t.o.m vasabi. Det som skiljer oss är dryckerna, jag föredrar en kall öl. Inget sånt där swammel som portvin.

    SvaraRadera
  2. Kors i Kapernaum, Lennart! Vi är överens om en sak! En kall öl till glass och hjortronsylt låter ju också intressant, men min fru är inte så flexibel att hon tillåter det. Tur att man har nån att skylla på.

    SvaraRadera
  3. Roligt att ni är överens. Min äkte är inte överens med er. Han säger blä åt sushi. Jag säger ingenting eftersom jag av hänsyn till maken inte köper hem denna delikatess.

    SvaraRadera
  4. "Alla uppskattar inte denna maträtt" skrev jag från början, därför att jag har förståelse för det. Det kan man däremot inte säga om surströmmingsfascisterna, som till varje pris ska tvinga på folk denna styggelse. Där tas inga hänsyn, alla SKA äta surströmming trots att det mest känns som att äta ansjovis på ett illa skött utedass.

    SvaraRadera
  5. Surströmming ska man äta med munnen och inte med näsan. Med en strömming i näsan så förstår jag hur du känner dej inför riktiga delikatesser !
    Men, försök inte med portvin till det passar inte !

    SvaraRadera
  6. Mat ska 1) lukta gott, 2) se bra ut för ögat, 3) smaka bra och 4) serveras med ett leende. Om det inte är jag som serverar förstås, då är det inte så noga. Med leendet alltså, det andra håller jag hårt på.

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...