torsdag 12 september 2019

Karaktär


Karaktär(sbrister)

I olika media ser man ibland ”kändisar” uttala sig om sina egna och andras goda karaktär och dito brister. Mest intressant blir det när de uttalar sig om andrahandsuppgifter, då ligger missuppfattningarna och konflikterna nära till hands. Och journalister älskar konflikter…



Mina egna goda sidor:

  1. Plikttrogen. Håller det jag lovar - och i tid.
  2. Hederlig. Mitt samvete tål inga fuffens, låter mig inte sova.
  3. Generös. Ett släktdrag.
  4. Diplomatisk. Söker inte konflikter. Medlar om jag kan.
  5. Gladlynt. Hittar alltid nåt skoj.
  6. Kvällspigg. Sysselsatt med nr 5.
  7. Påhittig. Hittar ofta en anledning att fira lite extra.
  8. Smart. Kan fina ord som i punkt 1 nedan.
  9. Humöret. Minns inte när jag var arg senast.
  10. Övrigt: Sopsorterar. Handlar lokalproducerat om möjligt. ”Drar mitt strå".

 Mina dåliga:

  1. Lat. Prokrastinerar onödigt ofta.
  2. Hederlig. Mitt samvete tål inga fuffens, låter mig inte sova.
  3. Snål. Röda Korset får inte mycket. Retar mig på direktörslönerna.
  4. Konflikträdd. Bättre fly än illa fäkta.
  5. Gladlynt. Har svårt att ta en del saker på allvar: Prästers tehuvor, ryska soldater som ”marscherar”, grekiska parlamentsvakter m fl ser ju otroligt löjliga ut.
  6. Morgontrött. Ring efter 10.
  7. Påhittig. Blir dyrt och bidrar till en viss rundnätthet.
  8. Ganska dum ibland. Fastnar i korsord.
  9. Humöret. Man kanske skulle bli lite arg ibland?
  10. Övrigt: Långsint mot företag och myndigheter. Allt tekniskt ger mig spunk.
 Hur är det? Har du några bra eller dåliga egenskaper?

2 kommentarer:

  1. Du känner dig själv rätt väl. Jag har liknande bra och dåliga sidor med några undantag. Jag minns mycket väl när jag var arg senast och jag är inte morgontrött. Men konflikträdsla och diplomati är egenskaper som ligger i släkten.

    SvaraRadera
  2. Man får hålla med föregående talare!

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...