måndag 19 augusti 2019

Vykort



Vykort

Den här vackra kyrkan i Malå byggdes på initiativ av tre bröder Mörtsell, av vilka en av dem blev församlingens första präst. En annan av dem var f ö min farmors far.

Men det var inte det jag skulle skriva om här. Det var vykort det skulle handla om. För visst var det bättre förr när nästan varje by med självaktning hade egna foton från den egna orten att visa upp? Frågar man efter vykort nu för tiden får man se en bild (i och för sig vacker) där det står ”Norrland”, ”Höstfärger i Höga Kusten” eller något annat opersonligt. De mer lokalt identifierbara bilderna har försvunnit ur marknaden. Synd.

När Lotta Engberg besökte Lycksele ville hon ha ett vykort föreställande Margaretakyrkan. Fanns ingenstans. Som tur var fanns det vykortssamlare typ undertecknad som kunde bistå.

Här nere några andra vykort från Malå.




3 kommentarer:

  1. Det var kul med gamla vykort från ens egen ort. Här fanns det t.o.m. kort med motiv från de olika stadsdelarna.
    Malå kyrka, så vacker! Fint med de där små tornen runt det stora tornets bas. Dekorativt och originellt. Gillar! :)

    SvaraRadera
  2. Malå kyrka är enkel och vacker, precis som en kyrka ska vara. Som mycket liten tös ville jag åka till kyrkan. Mina goda föräldrar tog mig med på en gudstjänst men efter en mycket kort stund ville jag hem igen. "Det här var ingen rolig bio", lär jag ha sagt enligt min rara moder.

    SvaraRadera
  3. Annica och Gunnel: Men visst är det lite synd de postala vykorten blivit omoderna och därmed olönsamma? De flesta använder andra vägar nu när de ska "semesterhälsa". Inget slår ett vykort i brevlådan eller, ännu bättre, ett handskrivet brev med frimärke på! (Ja, jag vet att jag är född på 1800-talet).

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...