måndag 5 augusti 2019

Företagande


Företagande

Mitt barndomshem syns här t v på bilden.

I resterna av den på bilden halvt nedrivna ladugården startade jag i ett anfall av sann entreprenörsanda mitt första (och enda) företag: "Hermanssons Almökstjänst". Det fanns gott om rallarrosor där ladugården hade stått och jag plockade dem i säckar och sålde dem till en grisbonde för 25 öre säcken. "Järnna ha du´n tolvskilling" sa han och klagade över att säckarna var för löst packade.

Jag lessnade och min kloka mor som inte ville se sin yngste son lida under det kapitalistiska oket understödde mitt beslut om företagets likvidation.

Denna brist på uppskattning tog för evigt död på min framåtanda så det fick bli ett stillsamt arbetsliv som anställd inom Posten i stället.


Här nedan några andra bilder av huset i såväl vinter- som sommarskrud.



2 kommentarer:

  1. Kul att se flygfotot över barndomshemmet. Har du någon aning om vilket år det är taget? Vem rev "fuset?" Var det fadern eller var det näste ägare av huset?

    SvaraRadera
  2. "Fusä" revs på 50-talet, årtal okänt. I delen som fanns kvar stod i ett hörn bl a en gammal soffa som det fanns skomakarutrustning i minns jag. Efter -62 hade jag mitt mopedgarage där och i ett annat hörn ett par intressanta tidningar som jag "lånat" av A L.

    Alla husen i Mörttjärn finns f ö på https://www.flygfotohistoria.se/serier/6926

    SvaraRadera

  Philip Morris Varför finns det något så korkat som cigaretter? Vi cyklade till Rönnliden, Gunnar och jag...